39 warga ternama Britain diharamkan masuk Rusia

- Advertisement -

LONDON: Rusia mengumumkan pada Isnin bahawa 39 lagi rakyat Britain yang terkenal telah ditambah ke dalam senarai orang yang dilarang memasuki negara itu, termasuk pemimpin pembangkang Buruh, Sir Keir Starmer dan bekas Perdana Menteri Konservatif, David Cameron.

Selain itu, ketua Parti Kebangsaan Scotland di Westminster, Ian Blackford serta wartawan dan penyampai televisyen, Piers Morgan juga termasuk dalam senarai tersebut, lapor Anadolu Agency.

- Advertisement -

Kerajaan Rusia berkata, tindakannya adalah sebagai tindak balas kepada sekatan United Kingdom terhadap Rusia sebelum ini.

Larangan itu juga termaktub untuk beberapa  tokoh kanan lain dalam pertubuhan politik dan media Britain, dengan melabelkan  bahawa mereka sebagai telah ‘menyumbang kepada kursus bermusuhan London yang bertujuan untuk merosakkan Rusia  dan pengasingan antarabangsanya’.

Kementerian Luar Rusia berkata bahawa tindakan jahat UK dalam menanam sentimen Russophobia, menyebarkan maklumat palsu tentang negara itu dan menyokong rejim neo-Nazi Kyiv akan menerima tindak balas yang mencukupi dan tegas dari Moscow.

“Pilihan yang memihak kepada konfrontasi adalah keputusan sedar pertubuhan politik British, yang memikul semua tanggungjawab atas akibatnya,” tambah kenyataan itu.

Terdahulu, pada April lalu, Rusia telah mengharamkan Perdana Menteri Britain, Boris Johnson dan 287 ahli parlimen UK lain daripada memasuki negara itu selepas UK mengenakan sekatan ke atas Rusia berhubung operasi ketenteraannya di Ukraine.

Britain telah mendahului dalam sekatan keras terhadap Rusia sejak ia melancarkan perang ke atas Ukraine pada Februari lalu, dan juga merupakan salah satu penyokong tegar Kiev.​​​​​​​ – HARAKAHDAILY 2/8/2022

- Advertisement -