Penumpang kereta api terkejut ‘dibawa’ 660km dari destinasi dituju

Jim Metcalfe dikejutkan oleh pengalaman di luar dugaan ketika menaiki kereta api dari Glasgow ke London. (FOTO persiadigest.com)
- Advertisement -

Susunan YUSMAN AWANG

GLASGOW: Seorang lelaki yang menaiki kereta api di Glasgow menuju ke London tidur dalam perjalanan, namun terkejut besar apabila bangun pada keesokan harinya mendapati dia sebaliknya berada sejauh 660 kilometer dari London.

Jim Metcalfe, 43, menaiki perkhidmatan kereta api Caledonian Sleeper di Glasgow pada jam 11.40 malam pada 20 Julai lalu, dengan mengandaikan ia akan berlepas ke London dan sampai ke destinasi itu pada keesokan harinya seperti yang dijadualkan.

- Advertisement -

Sebaliknya, warga Scotland berusia 43 tahun itu bangun keesokan paginya di sebuah bandar yang terletak 660km jaraknya dari London.

Ketua eksekutif badan amal itu berkata, dia kadang-kadang menggunakan perkhidmatan kereta api berkenaan untuk urusan perniagaannya.

“Biasanya saya menaiki kereta api lebih awal pada jam 10.30 malam, supaya saya boleh tidur sebelum ia mula bergerak dan bangun apabila sampai ke destinasi pada keesokan harinya.

Kereta api Caledonian Sleeper yang menyediakan perkhidmatan tempat tidur ini dinaiki Jim Metcalfe dari Glasgow ke London. (FOTO News Pipa)

“Namun, pada jam 5 pagi, saya terbangun dari tidur selepas terdengar ketukan di pintu kabin dan seorang lelaki yang sangat ramah muncul dengan roti gulung dan sosej serta kopi.

“Saya diberitahu supaya turun dari kereta api kerana ia sebenarnya langsung tidak bergerak dan saya sebenarnya masih berada di Glasgow,” ujarnya kepada BBC.

Metcalfe mengesahkan kereta api itu sedang bergerak sebelum dia bertolak ke Glasgow Central, namun apa yang tidak diketahuinya adalah semua perkhidmatan kereta api laluan terus antara London dan Scotland telah dibatalkan kerana kerosakan yang disebabkan oleh fenomena gelombang haba di United Kingdom pada landasan kereta api.

Apabila suhu mencecah 40 darjah Celcius, landasan kereta api bergoyang dan kabel gagal berfungsi, bermakna perkhidmatan dibatalkan dan kakitangan kereta api terpaksa bekerja semalaman untuk membaiki kerosakan.

“Malangnya, kakitangan Caledonian Sleeper tidak memaklumkan kepada saya akan perkara itu,” ujar Mercalfe.

Glasgow terletak sejauh 660 kilometer dari London. (FOTO iqrajobs.com)

Sehubungan itu, Pengarah Urusan Caledonian Sleeper, Kathryn Darbandi berkata, pihaknya telah memohon maaf atas sebarang kesulitan yang berlaku kepada Metcalfe.  

“Ini disebabkan oleh kerosakan yang dikenal pasti pada talian, pada lewat petang, berkaitan dengan suhu melampau yang menyebabkan masalah di seluruh rangkaian, yang berada di luar kawalan kami.

“Kami berusaha sedaya upaya untuk menyokong penumpang yang terjejas, termasuk menyediakan penginapan semalaman di atas kapal dan pilihan untuk perjalanan menggunakan perkhidmatan rel alternatif pada hari berikutnya. Semua penumpang akan menerima bayaran semula dalam jumlah yang penuh,” katanya. – HARAKAHDAILY 25/7/2022

- Advertisement -