PAS tidak kompromi isu penghinaan Islam

Datuk Idris Ahmad
- Advertisement -

Oleh NOOR SARA MASHITOH MOHAMAD HANIF

KANGAR:
Peluang ketika berada dalam kerajaan Persekutuan sekarang dimanfaatkan PAS bagi membolehkan isu penghinaan terhadap agama Islam ditangani dengan cepat.

Naib Presiden PAS, Senator Datuk Idris Ahmad berkata, isu seorang wanita menghina agama Islam baru-baru ini diambil tindakan pantas termasuk membuat laporan polis.

Katanya, video kes penghinaan tersebut juga dihantar kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk diambil tindakan lanjut.

“Alhamdulillah apabila kita berada dalam kerajaan dapat memanfaatkan peluang yang ada bagi memastikan penghinaan terhadap agama Islam diambil tindakan segera.

- Advertisement -

“Kita tidak pernah berdiam diri berhadapan situasi yang berlaku mutakhir ini,” katanya ketika menyampaikan kuliah Maghrib di Pusat Khidmat Dun Sanglang malam tadi.

Sebelum itu beliau turut hadir pada perjumpaan Presiden PAS, Tan Sri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bersama Ahli Jawatan Kuasa (AJK) Harian Badan Perhubungan PAS Negeri Perlis di Kompleks PAS (KOMPAS).

Selain itu menyampaikan sumbangan kepada golongan asnaf di Masjid Al Ghufran, Batu 2 Lama dengan kerjasama Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM).

Baru-baru ini tular video memaparkan seorang wanita dari Kuala Kangsar, Perak didakwa menghina Islam ketika membuat persembahan di sebuah kelab komedi di Taman Tun Dr Ismail (TTDI).

Pada video tersebut wanita terbabit yang dilapor beragama Islam secara tiba-tiba menanggalkan baju kurung serta tudungnya hingga mendedahkan aurat.

Idris yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) menegaskan PAS tidak pernah berdiam isu penghinaan terhadap agama Islam.

“PAS tetap istiqamah menegakkan Islam sekali pun diberi amanah memegang beberapa portfolio dalam kerajaan sekarang.

“Kita bertahaluf dan bukannya taawun. Ini bermakna ada Batasan. Namun pada perkara yang melibatkan agama kita bertegas,” katanya. – HARAKAHDAILY 25/7/2022

- Advertisement -