Raheem Sterling bakal sertai Chelsea

Raheem Sterling anggap perpindahan ke Chelsea sangat penting
- Advertisement -

Susunan ZIAUDDIN SHARUDDIN

Pemain sayap Manchester City, Raheem Sterling, semakin hampir menyertai Chelsea selepas bersetuju dengan syarat peribadi dalam perjanjian yang akan menjadikannya pemain menerima bayaran tertinggi The Blues.

Yuran perpindahan yang tepat masih belum dimuktamadkan kerana perbincangan berterusan, tetapi Sterling dijangka berpindah untuk angka dalam lingkungan £45 juta (RM238 juta)

- Advertisement -

Pemain berusia 27 tahun itu yang mempunyai baki satu tahun dalam kontraknya di City, menarik minat banyak kelab utama dunia.

City menandatangani Sterling dari Liverpool dalam perjanjian bernilai £49 juta (RM259 juta) pada 2015 dan dia menjaringkan 131 gol dalam 339 perlawanan.

Jika rundingan itu selesai, Sterling yang mewakili England sebanyak 77 kali akan menjadi pemain utama pertama Chelsea sejak kelab itu diambil alih oleh konsortium diketuai oleh Todd Boehly pada musim panas ini.

Perjanjian dijangkakan dilakukan tepat pada masa untuk Sterling bergabung dengan skuad Chelsea sebelum mereka berlepas untuk jelajah pramusim ke Amerika Syarikat, minggu depan.

Mengikut laporan BBC Sport, Sterling mahukan cabaran baru dan kagum dengan visi pengurus Blues, Thomas Tuchel dan peranan yang digariskan kepadanya.

Kelab utama lain, termasuk Barcelona, ​​Real Madrid dan Bayern Munich, juga berminat dengan Sterling tetapi pemain itu lebih terpengaruh dengan minat dan keinginan Chelsea untuk menandatanganinya.

City mahu mengekalkan Sterling dan pada masa sama, Sterling tidak mempunyai perasaan buruk terhadap kelab atau pengurus, Pep Guardiola.

Bagaimanapun, dia melihat perpindahan ke Chelsea sebagai kontrak paling penting dalam kerjayanya dan mahu memainkan peranan penting di kelab yang mencabar untuk semua kejuaraan utama. Sterling juga masih mempunyai sasaran pasukan dan profesional yang ingin dicapainya, termasuk memenangi Ballon D’Or.

Selain pemain Manchester United, hanya John Terry dan bekas rakan sepasukan City, Fernandinho, memenangi lebih daripada empat gelaran Liga Perdana yang dicapai oleh Sterling. Bagaimanapun, dia masih mahu memenangi Liga Juara-Juara.

Romelu Lukaku, penjaring terbanyak Chelsea musim lalu, berpindah ke Inter Milan

Sterling mencetuskan perbualan mengenai masa depannya bersama City dan difahamkan dia menghargai ruang yang diberikan kepadanya untuk membuat keputusan.

Tuchel pula sedang berusaha meningkatkan barisan serangannya selepas Romelu Lukaku menyertai semula Inter Milan secara pinjaman sepanjang musim akan datang.

Penyerang Belgium itu merupakan penjaring terbanyak The Blues musim lalu dengan 15 gol dalam semua pertandingan, diikuti Kai Havertz (14) dan Mason Mount (13).

Sejak Guardiola menjadi pengurus pada 2016, hanya Sergio Aguero (124) menjaringkan lebih banyak gol untuk City berbanding Sterling (120).

Sterling menjaringkan 13 gol dalam 30 penampilan Liga Perdana musim lalu ketika dia memenangi kejuaraan liga keempatnya, kejuaraan utama kesembilannya sepanjang tujuh musim bersama City.

Namun, peluangnya dihadkan dengan pembelian Jack Grealish musim panas lalu, manakala kehadiran penyerang Erling Haaland dan Julian Alvarez di Stadium Etihad musim panas ini, menambahkan lagi saingan sengit.

Sterling berada di bangku simpanan dalam kedua-dua perlawanan separuh akhir Liga Juara-Juara ketika City tewas kepada Real Madrid dan perlawanan akhir epik musim ini menentang Aston Villa.

Bagaimanapun, dia mencetuskan kebangkitan hari terakhir yang tidak dapat dilupakan dengan merancang gol pertama Ilkay Gundogan yang penting ketika City bangkit daripada ketinggalan 2-0 untuk menang 3-2 dan mengatasi Liverpool untuk meraih kejuaraan liga. – HARAKAHDAILY 7/7/22

- Advertisement -