Ketua kumpulan anti-Islam Norway cedera selepas bakar al-Quran

Kenderaan dinaiki Lars Thorsen yang membakar al-Quran (foto kiri) terbalik selepas dilangar sebuah Mercedes yang dipandu seorang wanita di pinggir Oslo, Norway. (foto kanan). (FOTO DEMOCRAZYnews)
- Advertisement -

Susunan ZULHAIDI MANSOR

OSLO: Ketua kumpulan anti-Islam Norway cedera selepas aksi  kejar-mengejar dan perlanggaran kereta yang menggempar orang ramai pada Sabtu lalu, beberapa minit selepas membakar al-Quran di pinggir Oslo, Norway.

Ketua kumpulan provokator Stop the Islamization of Norway (SIAN), dikenali sebagai Lars Thorsen, menurut laporan DailyMail.co.uk, telah memandu menuju ke ibu kota Oslo pada hari Sabtu sekitar jam 3 petang.

- Advertisement -

Rakaman yang diambil oleh aktivis anti-imigresen daripada Alternativ Media yang menaiki kereta di belakang menunjukkan sebuah Mercedes B-Class kelabu merempuh jip gaya tentera Thorsen, menyebabkan ia berpusing dari jalan dan ke bumbungnya.

Lima penumpang jip itu termasuklah Thorsen yang mengalami kecederaan termasuk seorang yang terpaksa dibawa ke hospital, walaupun polis berkata tiada siapa yang cedera parah.

Pemandu Mercedes dan seorang penumpang yang kedua-duanya wanita  telah ditangkap dan didakwa.

Polis berkata, pemandu dan penumpangnya yang mereka tidak namakan  hadir beberapa minit sebelum nahas ketika Thorsen dan penyokongnya memberi penerangan kepada naskhah al-Quran di luar sebuah masjid di pinggir bandar Oslo, Mortensrud.

“Lars Thorsen dan rombongannya telah membakar beberapa naskhah kitab suci itu di kawasan tempat tinggal sebilangan besar umat Islam, sebelum menuju ke masjid.

“Pergelutan berlaku antara jemaah dan rombongan Thorsen, yang menjerit kata-kata lucah kepada orang ramai,” kata polis. 

Penyiasat berkata mereka mempunyai rakaman pemandu wanita dan penumpangnya melihat Al-Quran terbakar dan membantu memadamkan api, sebelum memandu selepas Thorsen.

Rakaman yang dirakam pada pemanduan itu menunjukkan wanita itu mengejar Thorsen ketika dia menyertai lebuh raya E6 menuju ke Oslo dari Mortensrud.

Dia merempuh kenderaannya beberapa kali semasa ia melayari bulatan menuju ke lebuh raya, kemudian memecut ke hadapan dan berhenti melintasi lorong dalam cubaan jelas untuk memaksa Thorsen terhenti.

Thorsen berlalu dan wanita itu mengejar, merempuh belakang kenderaannya semasa ia memandu ke lorong dalam sehingga menyebabkan ia berpusing, tergolek ke dalam parit di tepi jalan dan terbalik.

Sementara Arab News melaporkan sebuah video yang disiarkan di Facebook menunjukkan Thorsen dan aktivis lain pertama kali memandu ke Mortensrud, pinggir bandar Oslo yang dihuni ramai masyarakat Islam

Segelintir aktivis kemudian meletakkan al-Quran yang terbakar di tengah-tengah persimpangan kecil, pada mulanya berjaya menolak orang tempatan yang cuba memadamkan api.

Orang ramai yang marah berkumpul, termasuk seorang wanita yang mengambil al-Quran yang hangus dibakar Thorsen, sebelum menaiki Mercedes kelabu berkenaan.

SUV aktivis anti-Islam yang dicat dengan warna penyamaran yang membawa Thorsen kemudian meninggalkan tempat kejadian. Namun beberapa saat kemudian, ia telah dipintas oleh Mercedes tersebut, yang mula-mula melanggarnya dengan perlahan, namun akhirnya melanggarnya dengan agak kuat sehingga menyebabkan kenderaan itu terbalik.

Kejadian berlaku seminggu selepas seorang lelaki bersenjata membunuh dua orang dan mencederakan 21 yang lain di tengah Oslo.

Perkhidmatan perisikan domestik Norway menyifatkan serangan itu sebagai satu tindakan keganasan.

Aktivis anti-Islam berhaluan kanan Scandinavia telah membakar al-Quran di kawasan kejiranan dengan populasi Islam yang ramai sejak beberapa tahun kebelakangan ini. – HARAKAHDAILY 7/7/2022

- Advertisement -