Saudi lulus dana RM23.5 bilion bantu rakyat terjejas

Putera Mahkota Saudi Mohammed bin Salman ketika mempengerusikan mesyuarat Majlis Hal Ehwal Ekonomi dan Pembangunan pada 4 Julai 2022. (FOTO SPA)
- Advertisement -

Susunan NORHANA MAT ZIN

RIYADH: Kerajaan Arab Saudi telah mengeluarkan titah diraja yang meluluskan peruntukan SR20 bilion (RM23.5  bilion) pada Isnin untuk membantu rakyat yang terjejas akibat kesan kenaikan harga komoditi di peringkat  global.

Separuh daripada wang yang diperuntukkan iru menurut laporan  akan disalurkan kepada institusi insurans sosial dan Program Akaun Warganegara (Citizen Account Program).

Terdahulu, semasa mempengerusikan mesyuarat Majlis Hal Ehwal Ekonomi dan Pembangunan Saudi, Putera Mahkota Mohammed bin Salman, menekankan keperluan untuk memberi tumpuan kepada rakyat yang memerlukan bantuan kerajaan berikutan peningkatan beberapa kos keperluan asas.

- Advertisement -

Beliau memberi penekanan kepada peranan penting kementerian dan agensi kerajaan dalam memantau perkembangan antarabangsa, lapor Agensi Akhbar Saudi (SPA).

Ia termasuk isu yang berkaitan dengan rantaian bekalan makanan, memantau pasaran, ketersediaan produk dan tahap harga, dan melindungi dan menggalakkan persaingan yang adil, serta memerangi dan mencegah amalan monopoli yang menjejaskan persaingan yang sah atau kepentingan pengguna.

Semasa mesyuarat yang diadakan di Jeddah, majlis itu mengkaji beberapa isu ekonomi dan pembangunan. Kementerian Perdagangan, Alam Sekitar, Air dan Pertanian serta Ekonomi dan Perancangan bersama-sama menyampaikan pembentangan mengenai tahap harga produk yang berbeza kepada pihak kerajaan.

Kementerian Kesihatan juga menyampaikan taklimat kepada majlis mengenai perkembangan berkaitan penyakit Covid-19. 

Ramalan OECD

Pembentangan kementerian termasuklah mengemaskini berikutan keputusan untuk menarik balik langkah berjaga-jaga yang berkaitan dengan Covid-19 dan mengenai pemberian vaksin. 

Majlis itu juga menyampaikan taklimat mengenai persiapan haji tahun ini dan keadaan situasi epidemiologi di peringkat antarabangsa.

Badan tertinggi itu tambah laporan SPA,  juga telah membuat susulan pada pembentangan berkala yang dikemukakan oleh Kementerian Ekonomi dan Perancangan yang mengandungi analisis aktiviti ekonomi dan kesan wabak itu. Majlis itu telah mengambil cadangan yang diperlukan mengenai isu-isu ini.

Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) baru-baru ini meramalkan bahawa Arab Saudi dijangka menikmati paras inflasi yang lebih rendah ketika ekonomi dunia mengalami lonjakan harga makanan dan komoditi global.

OECD berkata, keluaran dalam negara kasar Saudi dijangka berkembang lebih daripada dua kali ganda kadar ekonomi negara-negara dari kumpulan 20 negara ekonomi dunia (G20) yang lain.

Tinjauan yang dilakukan oleh OECD mendapati, ekonomi Saudi akan berkembang sebanyak 7.8 peratus pada tahun 2022, manakala ekonomi G20 dijangka berkembang sebanyak 2.9 peratus. 

Kadar inflasi Saudi

Semakan semula pertumbuhan keluaran dalam negara kasar Arab Saudi oleh OECD pada tahun 2023 adalah 9.0 peratus. Berlaku peningkatan tiga kali ganda pertumbuhan purata G20. Manakala kadar inflasi kerajaan akan kekal di bawah purata G20 sebanyak 6.3 peratus.

Sejak tercetus perang Ukraine, Arab Saudi, Argentina, dan Turki telah menunjukkan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang positif.

Data terkini yang dikeluarkan oleh Pihak Berkuasa Am Pihak Berkuasa Am untuk Perangkaan Saudi (GASTAT), menunjukkan statistik inflasi pengguna tahunan (CPI) Saudi telah merosot kepada 2.2 peratus pada bulan Mei berbanding 2.3 peratus pada bulan April. 

Data yang dikumpulkan oleh Arab News menunjukkan inflasi yang perlahan didorong oleh kemerosotan pertumbuhan dalam pelbagai barangan, pengangkutan serta harga pakaian dan kasut. 

Menurut (GASTAT) lagi, bulan Mei telah menunjukkan komponen utama inflasi indeks harga pengguna (CPI) ialah makanan dan minuman (+4.2 peratus) dan pengangkutan (+4 peratus). – HARAKAHDAILY 5/7/2022

- Advertisement -