Pengajaran politik dari Surah Al-Hajj

- Advertisement -

KETIKA INI sebilangan besar saudara-saudara kita sedang bersiap sedia untuk menunaikan ibadah haji dalam suasana baharu setelah lebih dua tahun berlakunya kekangan dan sekatan untuk melaksanakan ibadah haji akibat daripada penularan wabak pandemik Covid-19 di seluruh dunia.

- Advertisement -

Tidak seperti ketika berlakunya penularan wabak pandemik Covid-19 di mana jumlah umat Islam yang menunaikan ibadah haji dihadkan dengan begitu ketara, kali ini dijangka keadaan kembali seperti biasa dengan jangkaan ketibaan ribuan umat Islam dari seluruh dunia untuk menunaikan ibadah yang mulia ini.

Saya cukup tertarik apabila membaca surah Al-Hajj di dalam Al-Quran. Ia satu-satunya surah yang dinamakan dengan nama ibadah yang terdapat di dalam rukun Islam iaitu ibadah haji.

Allah SWT memulakan firmanNya di dalam surah ini dengan mengingatkan kita akan perihal dahsyatnya apabila berlaku Hari Qiamat sehinggakan memperumpamakannya dengan ibu yang menyusukan anak melupainya dan ibu yang mengandung gugur kandungannya kerana terlalu dahsyat peristiwa tersebut.

Kedahsyatan Hari Qiamat ini digambarkan sebahagiannya di dalam ibadah haji khususnya ketika wuquf di Arafah. Ketika wuquf di Arafah, kita melihat lautan manusia berhimpun dengan banyaknya sementara menunggu untuk bergerak ke Muzdalifah.

Begitulah keadaan manusia kelak apabila dibangkitkan di Padang Mahsyar sementara menunggu untuk dihisab di hadapan Allah SWT. Lautan manusia akan memenuhi Padang Mahsyar kelak, dari seawal–awal kejadian hingga yang terakhir menunggu penghakiman Allah SWT.

Di dalam ayat 41 surah Al-Haj, Allah SWT menyebut pula berkaitan dengan politik atau siasah. Allah SWT menerangkan tentang ciri–ciri pemerintah yang diredhai olehNya iaitu pemerintah yang menjaga hubungannya dengan Allah SWT dan menjaga kebajikan rakyat yang berada di bawah pemerintahannya.

Allah SWT juga menyebut bukan sekadar itu malah secara jelas turut menyebut bahawa pemerintah perlu melaksanakan peraturan yang menggalakkan rakyat melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran.

Di sini jelas menunjukkan bahawa politik adalah sebahagian daripada Islam bahkan ianya adalah satu ibadah yang mendapat pahala jika sekiranya mengikut lunas-lunas syara’ dan bukannya menjadikan hawa nafsu sebagai asas.

Di Hari Qiamat kelak bukan sahaja orang yang solat, berpuasa, menunaikan zakat dan haji akan dimasukkan ke dalam syurga bahkan juga pemimpin dan ahli politik yang mengikut landasan agama akan beroleh ganjaran yang sama bahkan lebih daripada itu lagi.

Pemimpin yang adil adalah golongan pertama yang akan berada di bawah naungan Allah SWT di Padang Mahsyar kelak sebagaimana yang tsabit di dalam hadis yang sahih.

Falsafah ibadah haji bukan hanya untuk mendekatkan diri kita dengan Allah SWT bahkan juga untuk kepentingan penyatuan umat Islam yang terdiri daripada pelbagai latar belakang, kaum, bangsa dan warna kulit.

Saat ini kita melihat pelbagai ujian dan cabaran yang dihadapi oleh dunia dan umat Islam namun sebenarnya sebahagian besar daripadanya adalah berpunca dari umat Islam itu sendiri yang sanggup setia dengan musuh–musuh Islam dan dalam masa yang sama sanggup bermusuh sesama Islam.

Sesungguhnya disaat terlalu banyak ujian dan cabaran yang melanda dunia dan umat Islam kini, kita seharusnya melihat dan menilai kembali pesanan dan gesaan Allah SWT dalam surah Al–Hajj serta meninjau kembali maksud dan peranan ibadah haji kepada kita umat Islam.

Penyatuan, ciri–ciri kepimpinan dan politik Islam yang tersirat dalam surah Al-Hajj patut kita ambil dan realisasikan sebagai sebahagian daripada asas dan modul sebuah negara Islam yang dinamik dan di redhai Allah SWT.

Manakala kisah kegerunan dan kedahsyatan Hari Qiamat pula perlu kita ambil sebagai iktibar dan sempadan agar kita tidak tergolong dalam golongan orang yang kufur dan dimurkai Allah SWT kerana pembalasan mahupun nikmat yang dikurniakan Allah SWT selepas kita dibangkitkan semula benar belaka.

Namun apabila berbicara tentang Hari Qiamat, usah kita lupa pula kepada tanda–tanda hampirnya Qiamat. Beribadah dan lakukanlah kebaikan ketika kudrat masih ada dan selagi bernyawa kerana apabila tibanya Hari Qiamat mahupun setelah dicabut nyawa, semuanya sudah terlambat.

Itulah hubung kait yang menghubung dan menjalinkan ketiga-tiga perkara yang menjadi asas yang sangat penting di dalam agama Islam ini.

Perbanyakkan doa dan istighfar, tingkatkan ibadah dan ketaatan di masa yang penuh dengan keberkatan ini.
 
Semoga kita memperolehi kejayaan di dunia mahupun akhirat.
 
Islam Memyatukan Umat.
 
YB USTAZ MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Antarabangsa dan Hubungan Luar PAS Pusat, ADUN Batu Buruk. – HARAKAHDAILY 2/7/2022

- Advertisement -