Ubah suai tangki kenderaan seludup petrol ke negara jiran

- Advertisement -

Oleh SALMAH MAT HUSAIN

KOTA BHARU:
Taktik penyeludup mengubahsuai tangki kenderaan untuk membolehkan mengisi minyak dalam kapasiti besar akhirnya terbongkar apabila berjaya dikesan pihak penguatkuasa.

Anggota Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Kelantan mengesan kegiatan terbabit bagi menyeludup petrol ke negara jiran.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa KPDNHEP Kelantan, Aswadi Jaafar berkata, kenderaan terbabit juga dilengkapi beberapa tong untuk tujuan sama.

- Advertisement -

Kata beliau pihaknya mengesan petrol diisi dalam empat kenderaan sebelum diseludup ke negara jiran melalui pangkalan haram di sepanjang Sungai Golok.

“Mereka kebiasaannya bergerak secara berkumpulan dengan membeli petrol di beberapa stesen minyak menggunakan tangki yang sudah diubahsuai dalam kapasiti besar.

“Mereka juga turut memilih waktu tengah malam atau awal pagi untuk beroperasi,” katanya pada kenyataan media semalam.

Menurutnya pada kejadian tersebut anggota KPDNHEP mengesan empat individu mengisi petrol ke dalam empat kenderaan di sebuah stesen minyak di Pengkalan Chepa, kira-kira jam 1.30 pagi.

“Anggota kemudian mendekati mereka sebelum memperkenalkan diri sebagai pihak berkuasa untuk membuat pemeriksaan lanjut.

“Pada kejadian itu KPDNHEP merampas 1,462 liter petrol yang bernilai RM1,556.50,” kata beliau.

Kata beliau juga kes itu disiasat di bawah Seksyen 21 Akta Kawalan Bekalan 1961 dengan semua suspek turut disiasat mengikut Peraturan-Peraturan Kawalan Bekalan 1974.

Turut dirampas sebuah Mitsubishi Pajero dan tiga Proton Wira Aeroback dalam serbuan terbabit.

Aswadi juga berkata, serbuan dan rampasan hasil operasi bersepadu bersama Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah Tiga Tok Bali di sekitar Tumpat, Pasir Mas dan Kota Bharu. – HARAKAHDAILY 16/6/2022

- Advertisement -