Kubu tentera British jadi lokasi tarikan pelancong

- Advertisement -

Oleh MUHAMMAD ARIF ISMAIL

KOTA BHARU:
Kerajaan negeri membelanjakan kira-kira RM90,000 bagi memastikan kubu tentera di Bachok dan Tumpat dapat dikekalkan.

Exco Perpaduan Masyarakat, Kebudayaan, Warisan dan Pelancongan, Mejar (B) Dato’ Md Anizam Ab Rahman berkata, ia monumen sejarah itu penting untuk tatapan generasi akan datang.

Katanya, kubu yang dibina tentera British sebelum tercetusnya Perang Dunia Kedua mampu menjadi salah satu tarikan pelancong.

- Advertisement -

“Proses untuk mengekalkan kubu tersebut dilakukan bermula tahun lepas dan tahun ini pula kerja-kerja untuk menaik taraf lokasi pusat peranginan yang dikenal pasti kerajaan negeri.

“Ia merangkumi Pantai Kuala Gel di Melawi Bachok dan menaik taraf kubu perang melibatkan peruntukan RM80,000 serta selenggara kubu perang yang terletak di Tumpat,” katanya di sini.

Beliau juga berkata, kerajaan negeri melaksanakan inisiatif bagi menaik taraf enam lagi lokasi pelancongan menarik temasuk Lata Kertas di Dabong yang melibatkan pembinaan surau dan tandas.

Selain itu Pantai Senok atau Pantai Nami turut ditambah baik dengan membina tandas dan paving block melibatkan peruntukan RM70,000. – HARAKAHDAILY 8/6/2022

- Advertisement -