Hanya keampunan-Mu kami pohonkan

- Advertisement -

SETIAP manusia tidak lari dari melakukan dosa dan silap. Begitulah sifat seorang manusia, yang sentiasa alpa dan leka. Namun, walau sebesar mana dosa kita dan sehebat mana kesilapan kita, janganlah sesekali berputus harap dari memohon keampunan-Nya:

- Advertisement -

خطب عبد الملك بن مروان -رحمه الله- خطبة بليغة، ثم قطعها وبكى، ثم قال:

ياربِّ إنَّ ذنوبي عظيمة، وإنَّ قليلَ عفوكَ أعظم منها، فامحُ بقليلِ عفوك عظيمَ ذُنوبِيْ

 فبلغَ ذلك الحسن البصري -رحمه الله- فبكى، وقال:لو كانَ كلامٌ يُكتَبُ بالذهبِّ لكتَبتُ هذا

Abdul Malik bin Marwan Rahimahullah pernah menyampaikan petikan khutbah yang sangat menyentuh hati. Lalu beliau menghentikan khutbahnya dan menangis kemudian berkata: 

“Wahai Rabb-ku, sesungguhnya dosa-dosaku sangat besar. Dan sesungguhnya dengan sedikit saja ampunan-Mu jauh lebih besar dari dosa-dosa tersebut. Maka hapuskanlah besarnya dosa-dosaku dengan hanya sedikit ampunan-Mu itu.”

Lalu sampailah khutbah Abdul Malik bin Marwan Rahimahullah tersebut kepada Al Hasan Al Basr Rahimahullah. Sejurus mendengarnya, beliau pun menangis dan berkata:

“Kalau seandainya ucapan boleh ditulis dengan tinta emas, nescaya akan aku tulis ucapan ini dengannya.” 

[Tahdzibut Tahdzib: 6/374]

Di malam-malam akhir Ramadan ini, marilah kita bersama-sama menghidupkan malam  dengan istighfar dan solat taubat, serta dengan bersungguh-sungguh memohon keampunan kepada Allah S.W.T atas dosa-dosa kita. Biarlah dengan titis air mata itu, menjadi asbab keampunan Allah S.W.T dan menghapus segala dosa-dosa kita yang lalu.

YB DATO’ USTAZ AHMAD MARZUK SHAARY
Timbalan Menteri
Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) – HARAKAHDAILY 28/4/2022

- Advertisement -