Ternak haiwan sehingga mampu keluar zakat

- Advertisement -

Oleh MUHAMMAD ARIF ISMAIL

KOTA BHARU:
Umat Islam di negara ini digalak menternak haiwan ternakan dalam skala besar sehingga mampu mengeluarkan zakat bagi membangunkan ekonomi ummah.

Mufti Kelantan, Dato’ Mohd Shukri Mohamad berkata, penternak di negara lain terutamanya Australia, Belanda dan New Zeland mampu menternak sehingga ribuan ekor.

Katanya zakat lembu, kerbau dan unta dikenakan apabila menternak dalam skala banyak.

- Advertisement -

“Tetapi kita tidak belajar ternak sehingga boleh mengeluar zakat. Jadi golongan petani dan penternak digalakan supaya berusaha untuk menunaikan zakat apabila cukup nisabnya.

“Ini merupakan salah satu kewajipan dalam rukun agama selain syahadah, solat lima waktu, puasa dan haji,” katanya ketika menyampaikan ucaptama pada program penerangan kesedaran zakat pertanian dan zakat penternakan serta muamalat dalam pertanian di Dewan Masjid Muhammadi Kota Bharu di sini semalam.

Program itu dianjur Kumpulan Pertanian Kelantan Berhad (KPKB). Perasmiannya disempurnakan Exco Pertanian, Industri Asas Tani, Bioteknologi, Teknologi Hijau dan Alam Sekitar, Tuan Mohd Saripudin Tuan Ismail.

Mohd Shukri berkata, umat Islam wajar meningkatkan usaha dalam bidang pertanian dan penternak sehingga cukup pengiraan zakat bagi menunaikan tanggungjawab kepada agama.

Menurutnya, kewajipan bayaran zakat perlu ditunaikan apabila mencukupi pengiraan seperti ditetapkan. – HARAKAHDAILY 26/4/2022

- Advertisement -