Tempoh liabiliti kecacatan (Bah.1)

Dapatkan nasihat mereka yang berpengalaman

- Advertisement -

APABILA anda menerima kunci untuk kediaman anda daripada pemaju dan berpindah masuk (delivery of vacant possesion), anda mempunyai satu tempoh untuk mengenalpasti segala kecacatan di kediaman baharu anda. Tempoh ini dinamakan Tempoh Liabiliti Kecacatan (Defects Liability Period atau DLP) dan menurut Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan Dan Pelesenan), tempoh ini adalah 24 bulan. 

- Advertisement -

Segala kecacatan yang dikenalpasti perlu disenaraikan dan diberikan kepada pemaju yang akan membaikinya. Walau bagaimanapun ramai yang menghadapi masalah kerana mereka tidak mempunyai pengalaman di dalam kerja-kerja pembinaan atau tidak pernah membeli rumah sebelum ini. Sudah tentu mereka tidak memahami apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan kecacatan (defects).

Dua masalah akan timbul akibatnya. Yang pertama pemilik rumah hanya memberi tumpuan kepada perkara-perkara yang hanya boleh dilihat dengan mata kasar. Akhirnya senarai mereka hanya akan dipenuhi dengan perkara-perkara yang remeh-temeh. Yang kedua mereka tidak nampak apakah kecacatan-kecacatan yang sepatutnya mereka laporkan. Mereka hanya mengetahui setelah tamat DLP apabila ada orang lain yang datang ke rumah mereka dan menunjukkannya kepada mereka. Justeru sekiranya mereka tidak ada pengalaman maka lebih baik jika mereka mendapatkan bantuan dari mereka yang mempunyai pengalaman. 

Mereka mungkin tidak mempunyai bajet untuk melantik seorang arkitek atau seorang jurutera untuk membantu mereka tetapi mereka boleh meminta bantuan dari kawan-kawan yang memiliki pengalaman di dalam bidang pembinaan atau perumahan. Atau mereka juga boleh mendapatkan pandangan dan bantuan daripada mereka yang pernah membeli rumah dan pernah melalui proses tuntutan daripada pemaju. Mereka tidak sepatutnya bertindak bersendirian apabila berhadapan dengan pemaju yang berpengalaman yang sudah tentu mahu menjaga kepentingan mereka. Saya tidak berkata semua pemaju tidak boleh dipercayai tetapi lebih baik mengambil sikap berhati-hati.

Ada beberapa perkara yang pemilik rumah yang baharu perlu memberi perhatian apabila mendapat kunci dan berpindah masuk. 

1. Perkara pertama adalah untuk memastikan kediaman yang diterima adalah menurut Perjanjian Jual Beli (SPA) yang ditandatangani. Di antaranya,

a. Dimensi kediaman yang diterima adalah seperti di dalam SPA. Contohnya dimensi di antara dinding dan ketinggian siling mesti menurut kontrak.

b. Keluasan kediaman adalah sepertimana di dalam SPA. Mereka sudah tentu tidak mahu kediaman yang lebih sempit dari yang dinyatakan di dalam kontrak.

c. Pastikan ke semua kelengkapan-kelengkapan dan perkara-perkara (fixtures and fittings) yang dinyatakan di dalam kontrak telah disediakan. Contohnya point-point elektrik untuk lampu dan kipas sekiranya lampu dan kipas itu bukan sebahagian dari kontrak. Pastikan juga jenama dan jenis kelengkapan adalah menurut kontrak. Bukan sahaja kesemuanya perlu disediakan tetapi berada di dalam keadaan yang baik.

Kesimpulan ke semua yang dinyatakan di dalam SPA perlu disediakan dan pemilik tidak boleh mengambil sikap ‘tidak apa’. Jika tidak disediakan maka pemaju wajib menyediakannya dan jika telah disediakan tetapi tidak memuaskan maka perlu diganti.

2. Perkara kedua adalah memastikan kesemua kelengkapan dan komponen kediaman tersebut berfungsi dengan baik dan memuaskan.

Contohnya paip-paip air berfungsi iaitu air akan mengalir dengan memuaskan apabila ia dibuka dan tidak tersekat-sekat atau tidak bocor. Tandas boleh diflush dan tidak tersumbat atau floor trap juga tidak tersumbat.

Pemilik juga mesti memastikan terdapat aliran elektrik di point-point yang ditetapkan atau apabila suis dibuka. Pintu dan tingkap juga perlu diberi perhatian. Mereka mesti memastikan agar pintu dan tingkap boleh ditutup rapat dan tidak longgar.

Sekali lagi senarai untuk disemak adalah panjang dan tidak dapat senaraikan ke semuanya di sini. Itu sebabnya pemilik memerlukan bantuan mereka yang berpengalaman.

3. Perkara ketiga adalah memastikan kualiti kerja (workmanship) adalah memuaskan.

Dalam hal ini ‘memuaskan’ adalah sesuatu yang subjektif. Pemaju mungkin berkata sesuatu kerja itu memuaskan menurut pandangan beliau. Tetapi pemilik rumah mungkin tidak bersetuju dan mahu kerja tersebut dibaikpulih atau laksanakan semula. 

Contohnya lepaan (plaster) pada dinding di mana pemilik mungkin berkata kerja tersebut tidak boleh diterima kerana berombak-ombak tetapi pemaju mungkin menafikannya. Begitu juga jubin yang senget atau beralun yang pemilik sudah tentu tidak berpuas hati.

Pertelingkahan seperti ini adalah satu perkara biasa. Ketika saya bekerja dahulu, walaupun berhadapan dengan arkitek, jurutera dan jurukur bahan terdapat kontraktor yang masih berdegil. Bayangkan apa yang pemaju bersikap sedemikian akan lakukan jika berhadapan dengan pemilik rumah yang tidak ada pengalaman.

Tetapi ada perkara-perkara seperti retak, longgar, pecah, tertinggal, hilang dan lain-lain yang jelas dan boleh dipersetujui oleh kedua-dua pihak. Walau bagaimanapun pemilik memerlukan bantuan dari mereka yang berpengalaman untuk mengenalpasti kecacatan atau kualiti kerja yang rendah akibat proses kerja yang tidak menurut spesifikasi. Contohnya kerja-kerja mengecat atau lepaan yang tidak menggunakan nisbah bancuhan menurut spesifikasi.

Pemilik mungkin membeli kediaman mereka sekali dalam seumur hidup atau mereka akan membayar bank setiap bulan untuk 20 tahun yang akan datang justeru pemilik berhak cerewet. Pemilik perlu mempertahankan pendirian mereka. Mereka tidak sepatutnya membiarkan diri mereka dibuli. (Bersambung)

DATO’ ISKANDAR A SAMAD
Ketua Penyelaras
Pusat Sumber Untuk Kemajuan Masyarakat Dan Perumahan (REACH) – HARAKAHDAILY 13/4/2022

- Advertisement -