Duta Besar Arab Saudi kunjung JPM (HEA)

- Advertisement -

ALHAMDULILLAH, semalam saya berbesar hati menerima kunjungan Duta Besar Arab Saudi ke Malaysia, Tuan Yang Terutama Mahmoud Hussien bin Saeed Qattan bersama Atase Agama Arab Saudi ke Malaysia, Sheikh Abdul Rahman Al-Rubaian di Putrajaya.

Dalam sesi pertemuan tadi, kami telah berbincang usaha untuk mengaktifkan beberapa perkara yang termeterai dalam Memorandum Persefahaman (MoU) pengurusan hal ehwal Islam antara Malaysia dan Arab Saudi, yang telah ditandatangani pada 9 Mac 2021.

- Advertisement -

Antara 4 bidang kerjasama yang diperhalusi adalah melibatkan dakwah dan bimbingan, latihan dan penyelidikan akademik, masjid dan tadbir urus Islam serta usaha meletakkan al-Quran dan al-Sunnah sebagai asas dalam hal ehwal pentadbiran Islam.

Segala hasil perbincangan tadi akan saya panjangkan kepada YB Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), serta akan dibincangkan secara bersama dengan semua agensi untuk melihat kaedah pelaksanaan yang sesuai dipraktikkan oleh agensi agama Persekutuan.

Kerjasama ini merupakan satu tanda komitmen Kerajaan Arab Saudi untuk meneruskan hubungan diplomatik dengan Malaysia yang telah terjalin sekian lamanya. Kerajaan Malaysia amat menghargai kerjasama ini dan akan memandang serius pelaksanaan MoU ini.

Semoga hubungan yang erat antara Malaysia dan Arab Saudi akan terus diperkukuh bagi manfaat kedua-dua buah negara.

YB DATUK USTAZ AHMAD MARZUK SHAARY
Timbalan Menteri
Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) – HARAKAHDAILY 6/4/2022

- Advertisement -