MAIWP umum bantuan Ramadan dan Aidilfitri RM800

Foto daripada Facebook Idris Ahmad.
- Advertisement -

PUTRAJAYA: Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) akan menyalurkan Bantuan Awal Ramadan dan Bantuan Aidilfitri berjumlah RM800 secara one-off kepada 30,300 penerima Bantuan Kewangan Bulanan di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Idris Ahmad berkata Bantuan Awal Ramadan sebanyak RM300 dibayar secara berperingkat bermula semalam manakala Bantuan Aidilfitri sebanyak RM500 pula akan mula dibayar pada minggu ketiga Ramadan.

- Advertisement -

“(Bantuan) RM300 ini sebagai sumbangan tambahan dalam bulan Ramadan kepada mereka yang terima bantuan bulanan (MAIWP). Ini satu lagi nilai tambah kita beri kepada penerima atau asnaf sedia ada.

“Gunalah bantuan ini sebaik mungkin. Semoga dengan bantuan ini dapat meringankan beban dalam menyambut Ramadan dan persiapan Aidilfitri,” katanya kepada media selepas Majlis Penyampaian Bantuan Ihya’ Ramadan dan Watikah Pelantikan Ketua Amil dan Amil Zakat Fitrah Tahun 1443H di sini hari ini.

Pada majlis itu, Idris turut menyampaikan bantuan Ihya’ Ramadan berjumlah RM9.46 juta bagi tujuan mengimarahkan 811 masjid, surau Jumaat dan surau di Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya; membabitkan penyaluran RM15,000 kepada 89 masjid; RM12,500 kepada 123 surau Jumaat dan RM11,000 kepada 599 surau.

Idris berkata dana tersebut disalurkan bagi masjid dan surau menggunakannya untuk program-program sepanjang bulan Ramadan dengan pengisian yang menjadi terapi jiwa dan penghayatan ilmu.

Dalam pada itu, Idris turut menasihatkan pihak-pihak yang menyiarkan azan bagi tujuan berbuka puasa dan bersahur, lebih berhati-hati agar insiden berbuka sebelum waktunya, tidak berlaku lagi.

“Mereka yang menjaga urusan sama ada azan atau siren penanda sahur ataupun buka puasa, kena amanah betul-betul.

“Kalau sengaja buat macam itu, maka mereka menanggung dosa terhadap itu dan kepada individu yang berbuka puasa awal kerana mendengar azan maghrib di radio yang disiarkan lebih awal daripada waktunya, kena qada balik puasa,” katanya.

Pada Ahad lepas, seorang penyampai stesen radio tempatan di Tawau, Sabah tampil memohon maaf selepas dilaporkan menyiarkan azan maghrib empat minit lebih awal di daerah itu.

Pada majlis tersebut, Idris turut menyampaikan watikah pelantikan kepada lapan penerima yang mewakili 74 ketua amil dan 809 amil yang dilantik MAIWP bagi tujuan kutipan zakat fitrah tahun ini. – BERNAMA

- Advertisement -