Dasar Qawwam: Keprihatinan kerajaan terhadap wanita

- Advertisement -

SAYA menyokong penuh usaha Kerajaan dalam melaksanakan inisiatif Dasar Qawwam bagi melahirkan golongan suami yang bertanggungjawab dalam memimpin hala tuju keluarga. Usaha ini jelas sekali menzahirkan keprihatinan Kerajaan dalam memperkukuhkan institusi kekeluargaan.

- Advertisement -

Berdasarkan jawapan Yang Berhormat Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) dalam sesi jawab lisan di Dewan Negara baru-baru ini, Dasar Qawwam akan dilaksanakan bagi mendayaupayakan golongan lelaki sebagai ketua keluarga sekali gus mampu menghasilkan sebuah institusi keluarga yang sejahtera. Selari dengan firman Allah dalam surah al-Annisa’: 34:

اَلرِّجَالُ قَوَّامُوْنَ عَلَى النِّسَاۤءِ بِمَا فَضَّلَ اللّٰهُ بَعْضَهُمْ عَلٰى بَعْضٍ وَّبِمَآ اَنْفَقُوْا مِنْ اَمْوَالِهِمْ ۗ

“Kaum lelaki adalah pemimpin bagi kaum wanita dengan apa yang Allah lebihkan sebahagian kamu atas sebahagian yang lain.”

Selain itu, Dasar Qawwam ini tidak hanya terhad kepada untuk membina sifat dan peribadi sebagai seorang ketua keluarga semata-mata, namun pada masa yang sama para suami akan diberi peluang untuk mempelajari lebih banyak kemahiran yang boleh digunakan bagi menjana pendapatan sekali gus dapat membantu meningkatkan taraf kehidupan keluarga mereka.

Tambahan pula, selari dengan pewujudan Dasar Qawwam ini, saya turut menyambut baik usaha Kerajaan untuk menyelesaikan isu tuntutan nafkah melalui cara pembekuan akaun bank mana-mana suami yang culas dalam soal pembayaran nafkah anak-anak. 

Saya yakin kerjasama bersepadu yang bakal dijalankan antara semua pihak yang terlibat terutama pihak Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) akan memudahkan usaha untuk menyelesaikan isu nafkah anak-anak yang tertunggak sekali gus membebankan golongan ibu tunggal di luar sana. 

Justeru, saya sekali lagi ingin menyeru agar Dasar Qawwam dan usaha-usaha untuk menyelesaikan isu tuntutan nafkah anak-anak ini dapat dilaksanakan secepat mungkin agar keprihatinan Kerajaan serta manfaatnya dapat dirasai oleh semua rakyat khususnya golongan wanita di negara ini. 

Islam Menyatukan Ummah

YB SENATOR NURIDAH MOHD SALLEH
Ahli Dewan Negara – HARAKAHDAILY 5/4/2022

- Advertisement -