WHO lancar strategi 10 tahun pengawasan genomik patogen

- Advertisement -

GENEVA: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengumumkan strategi jangkamasa selama 10 tahun untuk mengukuh dan meningkatkan pengawasan genomik di seluruh dunia bagi memantau organisma yang menyebabkan penyakit dikenali sebagai patogen.

WHO dalam kenyataannya pada Rabu (30 Mac) berkata, pengawasan genomik itu melibatkan pemantauan patogen secara berterusan dan menganalisis persamaan dan perbezaan genetik mereka … untuk memantau evolusi ejen penyakit berjangkit, berwaspada terhadap penyebaran patogen, dan membangunkan langkah tindak balas seperti vaksin.

- Advertisement -

“Ketika ini, hanya beberapa negara secara rutin melakukan pengawasan genomik yang merupakan teknologi yang dianggap rumit dan mahal, tetapi pandemik Covid-19 telah mengubah tanggapan tersebut.

“Kerumitan genomik dan cabaran untuk mengekalkan kapasiti dalam tetapan berbeza, termasuk keperluan tenaga kerja, bermakna kebanyakan negara tidak dapat membangunkan keupayaan ini sendiri,” kata ketua WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Menurut beliau, strategi global membantu menyediakan rangka kerja penyatuan untuk tindakan bagi pengawasan genetik berkenaan.

“WHO berharap untuk bekerjasama dengan negara dan rakan kongsi dalam bidang yang penting dan sangat dinamik ini,” ujarnya.

Menurut data yang dikumpul oleh WHO, 54 peratus negara di seluruh dunia mempunyai kapasiti untuk pengawasan genomik setakat Mac tahun lepas.

Menjelang Januari 2022, disebabkan pelaburan besar yang dibuat semasa pandemik Covid-19, jumlah itu telah meningkat kepada 68 peratus.

Data itu menunjukkan bahawa keuntungan yang lebih besar dicapai dalam perkongsian awam data jujukan genom pada Januari 2022, 43 peratus lebih banyak negara menerbitkan data jujukan mereka berbanding setahun sebelumnya.

“Pandemik Covid-19 telah menunjukkan bahawa sistem kesihatan memerlukan pengawasan genomik supaya risiko dikesan dan ditangani dengan cepat.

“Teknologi ini sangat kritikal dalam tindak balas ini, daripada mengenal pasti virus Covid-19, hinggalah kepada pembangunan ujian diagnostik dan vaksin pertama;  kepada pengesanan dan pengenalpastian varian virus baharu,” ujar kenyataan WHO. – Agensi Anadolu (AA)

- Advertisement -