Program klinik bergerak Saudi di Tajikistan bermula

- Advertisement -

RIYADH: Program amal Raja Abdullah bin Abdulaziz yang berpangkalan di sini, sekutu Yayasan Antarabangsa Raja Abdullah bin Abdulaziz untuk Kerja Amal Kemanusiaan, telah mula mengendalikan projek klinik perubatan bergeraknya di Tajikistan, dengan kerjasama Bank Pembangunan Islam yang beribu pejabat di Jeddah.

Skim itu menyediakan lima klinik bergerak untuk empat wilayah di Tajikistan yang menawarkan perkhidmatan penjagaan kesihatan primer dan sekunder, pengesanan penyakit, pembedahan dan radiologi, dan latihan kakitangan perubatan untuk berkhidmat kepada lebih 700,000 penduduk.

- Advertisement -

Sejak dilancarkan di Arab Saudi lima tahun lalu, projek itu telah menubuhkan 75 klinik perubatan bergerak di kawasan luar bandar di tujuh negara Asia,  selain memberi subsidi kepada kos ubat-ubatan dan bekalan perubatan untuk penghidap penyakit akut dan kronik, dan kira-kira 6 juta orang telah mendapat manfaat.

Yayasan tersebut juga turut menyelia beberapa projek di seluruh dunia, termasuk program pembangunan pendidikan, kesihatan, sosial dan ekonomi di lebih daripada 15 negara seperti Afghanistan, Bangladesh, Indonesia, Nigeria, Pakistan, Somalia, dan Sudan. – Arab News

- Advertisement -