Hampir 100 peratus mangsa banjir sudah terima BWI

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Hampir 100 peratus ketua isi rumah (KIR) yang berpindah ke pusat pemindahan sementara (PPS) ketika banjir gelombang pertama menerima bayaran Bantuan Wang Ihsan (BWI) setakat ini. 

Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) dalam kenyataan semalam memaklumkan bagi kejadian banjir melibatkan gelombang kedua pula, bayaran BWI telah diagihkan kepada 1,120 (19.3 peratus) KIR yang berpindah ke PPS. 

- Advertisement -

“Sejumlah 96.9 peratus KIR yang berpindah ke PPS bagi banjir gelombang pertama menerima bayaran BWI manakala bagi KIR yang tidak berpindah ke PPS, 34,227 (45.9 peratus) telah menerima agihan BWI.

“Selain itu, bagi KIR yang tidak berpindah ke PPS membabitkan banjir gelombang kedua pula seramai 1,063 (23.7 peratus) telah menerima bayaran BWI,” menurut kenyataan itu. 

Menurut NADMA, berhubung kerja-kerja pembersihan sisa banjir, 96.18 peratus kerja pembersihan selesai bagi fasa satu melibatkan enam negeri dan 99 peratus bagi fasa dua membabitkan dua negeri iaitu Negeri Sembilan dan Melaka.

Dalam pada itu, agensi itu memaklumkan setakat 12 tengah hari, tiga negeri dilaporkan masih terkesan dengan banjir melibatkan tiga daerah di Johor manakala Melaka dan Sarawak masing-masing satu daerah.

Kenyataan itu memaklumkan 766 orang daripada 216 KIR direkodkan sedang berlindung di 19 PPS, dengan Sarawak semalam dilaporkan mengaktifkan PPS pertama negeri iaitu di Dewan Kampung Jeriah, Sibu menempatkan 46 orang daripada lima keluarga.

Selain itu, kenyataan itu memberitahu Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia memaklumkan tiada pertambahan kejadian tanah runtuh direkodkan di Negeri Sembilan dan Sarawak, menjadikan jumlah keseluruhan kejadian tanah runtuh sepanjang monsun timur laut (MTL) 2021/2022 di seluruh negara kekal 271. – HARAKAHDAILY 14/1/2022

- Advertisement -