Bersatu sedia kontena bantu mangsa banjir rumah hanyut

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Skuad Prihatin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) menyediakan kontena sebagai kediaman sementara dua keluarga mangsa banjir di Kampung Jawa dan Kampung Sungai Lui.

Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, dua unit kontena tersebut dihantar Rabu dan semalam memandangkan mangsa banjir terbabit hanyut ketika banjir besar minggu lepas.

Katanya kontena itu dijadikan tempat tinggal sementara bagi dua keluarga terlibat setelah rumah mereka dibawa arus dalam kejadian banjir besar.

- Advertisement -

“Saya berharap sumbangan ini dapat meringankan sedikit beban keluarga berkenaan yang kehilangan tempat berlindung dalam sekelip mata minggu lalu,” katanya pada catatan di laman sosialnya semalam.

Menurutnya juga Skuad Prihatin Bersatu meneruskan misi bantuan kepada mangsa-mangsa banjir di seluruh negara dengan tumpuan kepada kerja-kerja membersihkan rumah.

Selain itu katanya memberi bantuan barangan makanan harian, peralatan dapur serta barangan keperluan bayi dan kanak-kanak.

Menurutnya juga dana Tabung Bencana Banjir Bersatu dilancarkan pada Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu baru-baru ini digunakan untuk membantu mangsa-mangsa banjir.

Selain itu tabung tersebut turut menerima sumbangan daripada orang perseorangan dan dermawan.

“Saya menyeru marilah sama-sama kita membantu dan menyumbang dalam apa cara dan bentuk sekali pun bagi membantu mangsa bencana alam untuk membolehkan mereka membina kembali kehidupan,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 31/12/2021

- Advertisement -