Syabas barisan hadapan hadapi banjir

- Advertisement -

RIUH kedengaran suara-suara yang mengkritik kumpulan barisan hadapan dalam menangani bencana banjir yang melanda. Barangkali lebih ramai yang bercakap hanyalah sekadar berada di dalam bilik berdepan dengan meja, walaupun ramai juga yang mungkin boleh berenang untuk membantu mangsa pun tidak mampu melakukannya.

Mereka hanya sekadar membuat kenyataan untuk melepaskan geram. Walau bagaimanapun, sikap sebahagian daripada mereka itu bagus kerana menunjukkan simpati terhadap mangsa banjir.

Banjir yang berlaku ialah bencana yang tidak diduga besar dan kecilnya. Tambahan lagi, untuk melalui kawasan yang dilanda banjir tidak semudah memandu kereta di lebuh raya.

Maka, perlulah dinilai terlebih dahulu kederasan arus yang berbahaya, pusaran air yang menakutkan, kedalaman air yang menggerunkan dan lain-lain. Termasuklah risiko yang boleh berlaku seperti kemungkinan dihempap tanah, bangunan runtuh dan tanah hanyut, kawasan yang sempit penuh bahaya, binatang berbisa dan berbahaya serta pelbagai lagi cabaran lain.

- Advertisement -

Hanya mereka yang kuat, tabah, sabar dan gagah berani sahaja boleh melakukan usaha menyelamat dan membantu dengan cara menyabung nyawa sendiri, bukan nyawa mereka yang hendak diselamatkan itu sahaja.

Oleh itu, bukan masanya isu banjir hendak dijadikan isu politik ataupun isu untuk mempopularkan diri. Bahkan, bukan juga isu sekadar untuk melariskan berita yang sedap dibaca, tanpa memahami beratnya bebanan mereka yang memikul tanggungjawab untuk menyelamatkan mangsa banjir dalam keadaan membahayakan diri sendiri.

Bencana yang datang bukannya boleh diketahui lebih awal tahap bahaya dan peralatan yang diperlukan di sesuatu kawasan. Malah, ramalan kaji cuaca bukan semuanya berlaku sepertimana yang dibaca dan dijangka.

Terdapat sebahagian kawasan yang mencukupi peralatannya dan ada juga kawasan yang berlebihan peralatannya. Dalam pada itu, ada juga yang menghadapi banyak kekurangan tanpa diketahui lebih awal peralatan yang mencukupi. Ada juga kawasan yang jauh dan jalan yang berliku-liku bagi meredah banjir dalam perjalanannya.

Justeru, perlulah difahami untuk membahagi-bahagikan tugas, peralatan dan penghantarannya terpaksa mengejar masa dan jarak yang jauh. Sehinggakan perlu meredah bahaya dan lain-lain keadaan yang tidak memungkinkan misi bantuan dapat dipandu laju sepertimana biasa.

Semua keadaan tersebut perlu diketahui oleh semua pihak supaya masing-masing tidak mudah hanya sekadar mengkritik dengan lidah yang tidak bertulang dan melalui dakwat cair yang mudah dialirkan.

Kepada Allah SWT jualah kita semua berdoa supaya diberikan kekuatan jasad dan roh serta kesabaran kepada barisan hadapan. Termasuklah didoakan agar dikurniakan pahala amal pengorbanan dan pahala percuma kepada mereka akibat dimaki dan dikritik dengan mudah sehingga menyentuh perasaan. Begitu juga, dosa percuma kepada pihak yang memaki hamun.

Fadilat besar kepada para sukarelawan serta penyumbang harta dan tenaga percuma yang mendapat kelebihan daripada janji Rasulullah SAW kepada sesiapa yang membantu bagi melepaskan kesusahan saudaranya. Nescaya Allah SWT akan menolongnya dalam menghadapi kesusahan pada Hari Kiamat kelak. Sabda Nabi SAW:

مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا، نَفَّسَ اللهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ ‌يَوْمِ ‌الْقِيَامَةِ.

“Sesiapa yang melepaskan satu kesusahan seorang Mukmin, pasti Allah akan melepaskan daripadanya satu kesusahan pada Hari Kiamat.” (Riwayat Muslim 2699)

Buat mereka yang meninggal dunia, didoakan agar dikurniakan pahala syahid akhirat yang diselamatkan daripada menghadapi fitnah kubur. Kepada ahli keluarga dan semua mangsa banjir, semoga mendapat pahala bersabar dan pahala tenaga berikhtiar.   

Kepada semua ingatkan diri masing-masing dengan firman Allah SWT:

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ١٥٥ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ١٥٦ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ١٥٧

“Demi sesungguhnya Kami akan menguji kalian dengan sedikit ketakutan dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan harta benda dan jiwa serta buah-buahan (hasil tanaman). Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (155); (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa musibah, mereka berkata: ‘Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami akan kembali.’ (156); Mereka itulah orang-orang yang beroleh keberkatan yang sempurna daripada Tuhan mereka berserta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya. (157)” (Surah al-Baqarah: 155-157)

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 18 Jumadal Ula 1443 / 23 Disember 2021 – HARAKAHDAILY 23/12/2021

- Advertisement -