Kursus ta’dib wajar diperkenal tangani isu buli

- Advertisement -

Oleh SARINA ISMAIL

ALOR SETAR:
Penyelesaian akar umbi perlu diberi keutamaan bagi menangani masalah buli yang semakin menjadi-jadi sekarang sehingga ada kes yang meragut nyawa.

Ketua Dewan Pemuda PAS Kedah, Nurul Amin Abdul Hamid berkata, cadangan memilih warden dalam kalangan bekas komando dan polis pencen misalnya bukan jalan terbaik untuk mengatasi masalah berkenaan.

“Walaupun ramai yang berpuas hati dengan hukuman yang diterima ‘pembuli’ kes di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Kuala Kangsar, baru-baru ini namun tidak bermakna budaya itu tidak berulang,” katanya di sini.

- Advertisement -

Baru-baru ini media melaporkan berlaku kes buli di MRSM Kuala Kangsar, Perak sehingga menimbulkan kemarahan ramai.

Berikutan kejadian itu Jawatankuasa Disiplin Maktab mengambil tindakan menamatkan pengajian 10 pelajar yang dikenal pasti terlibat dalam kes buli tersebut.

Nurul Amin juga berkata, paradigma dan fahaman yang sebenar perlu diterapkan ke jiwa pelajar ialah dasar kasih dan sayang serta aqidah yang sebenarnya.

“Dari aspek kasih dan akhlak, tiada isu pelajar junior perlu dahulu memberikan salam kepada yang tua, malah Rasulullah s.a.w memulakan salam kepada sesiapa yang ditemuinya,” kata beliau.

Tambah beliau pelajar senior perlu diajar tanggungjawab memastikan junior mentaati Allah, menjaga solat dan memiliki sahsiah tinggi.

Malah katanya tradisi menunjukkan pelajar senior hebat dan berkuasa adalah bercanggah, sedangkan perkara yang perlu diterapkan ialah kebesaran dan kehebatan Allah SWT.

“Hanya Allah yang berkuasa dalam setiap sesuatu dan perkara inilah yang perlu diterapkan ke jiwa para pelajar khususnya remaja di semua sekolah.

“Hal ini memerlukan modul bersepadu untuk mengubah paradigma warden, guru dan senior. Kursus khas pengadaban (ta’dib) mungkin boleh diperkenalkan dan ia mesti berlandaskan pendidikan Islam,” katanya.

Justeru itu beliau berharap pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan pengurusan asrama mengambil berat isu tersebut. – HARAKAHDAILY 21/12/2021

- Advertisement -