Banjir: MB seru rakyat patuh arahan keselamatan

- Advertisement -

KOTA BHARU: Laporan ramalan cuaca yang dikeluarkan oleh Jabatan Meteorologi Malaysia pada jam 5.00 petang hari ini menunjukkan hampir seluruh jajahan di negeri Kelantan akan mengalami tahap hujan secara berterusan terutama di bahagian selatan.

Sehubungan itu, Menteri Besar, Ustaz Dato’ Bentara Kanan Ahmad Yakob berkata, Bilik Gerakan Banjir setiap jajahan yang terlibat sudah berada keadaan siap sedia dengan kerjasama bersepadu pasukan-pasukan keselamatan termasuk pasukan sukarelawan untuk memastikan proses pemindahan dan agihan bantuan banjir berjalan lancar.

Menurutnya, sehingga jam 2.52 petang tadi, sebanyak 23 pusat pemindahan banjir (PPS) daripada lima daerah telah dibuka yang melibatkan 1,535 mangsa banjir daripada 353 keluarga.

- Advertisement -

“Saya juga telah mengarahkan kepada semua wakil rakyat terutama di kawasan berisiko banjir supaya sentiasa berada keadaan siap sedia untuk membantu semua mangsa banjir dengan penyelarasan bersama daripada Pusat Kawalan Operasi Bencana Jajahan (PKOB),” ujarnya dalam satu kenyataan, di sini.

Beliau berharap seluruh rakyat Kelantan tidak mengambil mudah setiap arahan dan panduan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa terutamanya melibatkan arahan untuk berpindah.

Katanya, apabila arahan berpindah dikeluarkan, hendaklah semua pihak mengambil langkah segera untuk berpindah dan sebolehnya dilaksanakan sebelum waktu Maghrib.

“Dalam keadaan kita belum bebas daripada penularan wabak Covid-19, tingkatkan kawalan kendiri, pastikan SOP sentiasa dipatuhi terutama ketika berada di pusat pemindahan.

“Saya menyeru kepada seluruh rakyat Negeri Kelantan supaya melakukan solat hajat dan berdoa kepada Allah SWT supaya negeri kita tidak dilanda dengan banjir besar,” ujarnya lagi. – HARAKAHDAILY 18/12/2021

- Advertisement -