RM1 bilion setahun jika Insentif Pengeluaran Getah dinaikkan

- Advertisement -

Oleh EVA NATASHA SADALI

KUALA LUMPUR: Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi, menganggarkan peruntukan tambahan sebanyak RM1 bilion setahun diperlukan jika kadar Insentif Pengeluaran Getah (IPG) dinaikkan kepada RM3.50 sekilogram.

Timbalan Menterinya, Dato’ Seri Dr Wee Jeck Seng, berkata anggaran itu adalah berdasarkan pengeluaran pekebun kecil getah berjumlah 500,000 tan setahun dan purata harga di ladang bawah RM2.50 sekilogram.

- Advertisement -

Katanya, jumlah peruntukan IPG dijangka meningkat lebih tinggi jika harga getah asli dunia mengalami trend penurunan yang mendadak jauh di bawah PHP IPG.

“Kerajaan perlu benar-benar memperhalusi cadangan kenaikan PHP IPG bagi mengelakkan beban kewangan lebih besar kepada kerajaan, di samping menjaga kebajikan pekebun kecil serta industri getah negara,” katanya menjawab soalan lisan Ahmad Tarmizi Sulaiman (PAS-Sik) di Dewan Rakyat, hari ini.

Ahmad Tarmizi meminta Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, menyatakan langkah menaikkan industri getah dan pendapatan penoreh getah dengan kewajaran menaikkan harga lantai IPG dari RM2.50 kepada RM3 sekilogram.

IPG adalah insentif yang disediakan kerajaan untuk meringankan beban ekonomi pekebun kecil getah kesan daripada kejatuhan harga getah.

Pelaksanaan IPG juga bertujuan memberi galakan kepada pekebun kecil agar terus menoreh bagi menjamin bekalan getah domestik serta memenuhi keperluan sektor pemprosesan dan hiliran getah negara.

Jeck Seng berkata, pengeluaran getah negara pada tahun 2020 adalah sebanyak 514,702 tan dengan 458,281 tan atau 89 peratus dihasilkan oleh pekebun kecil. – HARAKAHDAILY 13/12/2021

- Advertisement -