Fenomena air pasang besar resahkan penduduk

- Advertisement -

INDERA MAHKOTA: PAS Cawangan Beserah Tengah telah mengadakan pertemuan dengan penduduk Kampung Pasir Garam yang terkesan dengan fenomena air pasang besar di Warung Calong Kak Teh, Beserah, di sini semalam.

- Advertisement -

Mereka seramai 16 keluarga pada setiap tahun berdepan detik cemas setiap kali kejadian tersebut di mana kediaman diduduki akan dimasuki air laut dan menimbulkan masalah termasuk kerosakan harta benda.

Ketua PAS Beserah Tengah, Mohamed Hafizi Abdul Hamid berkata, usaha telah dilaksanakan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri Pahang dengan melebarkan dan mendalamkan saliran di lokasi.

Khususnya beritahu beliau, di titik pertemuan air laut bagi mengelakkan kejadian berulang, namun keadaan tersebut belum berjaya diselesaikan apabila kediaman mereka tetap dilanda air laut setiap kali fenomena itu.

Sehubungan itu, mereka bersetuju membangkitkan permasalahan tersebut kepada ADUN Beserah, Andansura Rabu untuk dimajukan lagi bagi tindakan susulan pihak berwajib sehingga masalah itu ditangani sebaiknya.

Wakil penduduk yang dikenali sebagai Irsyad Zainal berkata, balai raya di kampung berkenaan dibuka setiap hari sepanjang tempoh fenomena ini berlaku dari jam 8 malam hingga 3 pagi bagi menempatkan sementara mangsa air pasang tersebut. 

Beliau turut berharap masalah dihadapinya dan penduduk setempat saban tahun dapat memperoleh satu penyelesaian memandangkan ianya memberi tekanan kepada penduduk setempat yang terkesan banjir.

Beritahunya, keadaan tersebut menjejaskan rumah mereka yang rata-ratanya berpendapatan rendah untuk proses pembaikan. 

Mohamed Hafizi dalam pada itu memberi kata-kata semangat buat mangsa yang diuji dengan kesulitan ini dan menyampaikan sumbangan mewakili Andansura Rabu kepada mangsa terlibat. – HARAKAHDAILY 11/12/2021

- Advertisement -