Pengurusan harta pusaka perlu dipertingkat

- Advertisement -

Oleh NORHANA MAT ZIN

KUALA LUMPUR: Pengurusan harta pusaka bagi orang Islam perlu dipertingkatkan bagi memastikan pengagihan dapat dipercepat kepada pewaris yang layak.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN)  Bukit Pasir, Najib Lep berkata, sehingga tahun 2020 sebanyak RM70 bilion harta beku tidak dituntut masyarakat, di mana 90 peratus daripada harta tersebut milik orang Melayu. 

- Advertisement -

Menurutnya, kerajaan negeri bersama jabatan yang berkaitan seperti Amanah Raya Berhad, mahkamah tinggi serta pejabat tanah (pusaka) boleh meneliti perkara itu dengan lebih teliti.

“Perkara itu hendaklah sentiasa menjadi fokus untuk dikaji serta dirujuk semula bagi mewujudkan kesejahteraan sosial dalam masyarakat. 

“Ia perlu ditadbir dengan cekap dan baik supaya pihak yang layak mendapatkan haknya sebagaimana ditentukan dalam hukum faraid,” katanya pada perbahasan di persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor baru-baru ini.  

Pembahagian harta pusaka sehingga kini menjadi isu terutama apabila berlaku pertambahan jumlah mangsa Covid-19 yang meninggal dunia serta memerlukan urusan pembahagian harta yang efisien dan efektif.

“Harta beku yang sepatutnya dapat diusaha dan digunakan oleh rakyat agar menyumbang kepada ekonomi masyarakat serta negeri,” katanya. 

Bagaimanapun kata beliau, isu terbabit berlarutan disebabkan masyarakat tidak memiliki pengetahuan dan kesedaran berkenaan urusan pembahagian harta pusaka apabila ketua keluarga meninggal dunia. 

Tambah beliau,  urusan tersebut tertangguh selama beberapa tahun dan menjadi isu kebanyakan keluarga.

“Berdasarkan amalan konvensional waris berkumpul dalam pengurusan harta pusaka sehingga mengambil masa begitu lama dan ia tidak praktikal lagi,” tegasnya. 

Menurutnya juga, kewujudan teknologi sekarang dan sistem sesawang boleh dimanfaatkan bagi membantu mempercepat masa urusan pembahagian harta.

“Kesedaran melalui media sosial dan infomasi melalui rangkaian televisyen dan radio dilihat salah satu cara mudah untuk berbicara dan mendidik masyarakat berkenaan pembahagian harta pusaka,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 1/12/2021

- Advertisement -