PAS hulur bantuan kepada mangsa banjir di Ampang

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan (LKK) Muslimat PAS Malaysia telah mengadakan ziarah dan serahan sumbangan kepada mangsa banjir di Kampung Lembah Jaya Ampang, di sini kelmarin.

- Advertisement -

Ketua Muslimat PAS Malaysia, Senator Ustazah Nuridah Mohd Salleh memimpin delegasi dengan diiringi Timbalan Pengerusi LKK Muslimat PAS Malaysia, Zurina Din menyantuni para mangsa bencana alam itu.

Sumbangan daripada Skuad Prihatin yang disampaikan kepada 20 keluarga terjejas dalam bencana itu bertujuan meringankan beban mereka di mana rata-rata adalah penyewa di kediaman dilanda banjir tersebut.

Hujan lebat sejak kelmarin telah mengakibatkan banjir kilat di mana turut menyebabkan kerosakan dan kerugian kediaman serta harta benda penduduk di mana ada sebahagiannya terpaksa dipindahkan ke Pusat Pemindahan Sementara (PPS).

Yang Dipertua PAS Kawasan Ampang, Khasim Abdul Aziz yang menyambut kehadiran Nuridah memberitahu, banjir kilat kali ini adalah setelah banjir besar terakhir pada tahun 2012 dahulu dengan mengakibatkan kerosakan.

Ustazah Nuridah turut menyeru orang ramai untuk bersama meringankan beban mangsa dengan sumbangan boleh dibuat ke akaun Maybank 5640 2540 0533 atas nama Parti Islam Se-Malaysia.

Jabatan Amal Malaysia (AMAL) Wilayah Persekutuan dan AMAL Kawasan Putrajaya telah menyertai AMAL Negeri Selangor mengadakan operasi pembersihan kediaman penduduk setempat termasuk di Bukit Belacan, di sini.

Pengarah AMAL Wilayah Persekutuan, Ustaz Mohd Hanif Syakir dan Komandan AMAL Putrajaya, Anas Asyura Mohd Suhairi mengetuai anggota mereka melaksanakan kerja-kerja tersebut termasuk di sebelah malam.

Dari pemerhatian dan pemeriksaan dilakukan didapati lebih 200 rumah terjejas dalam musibah banjir ini di mana kediaman berhampiran sungai dilihat mengalami kerosakan harta benda hampir 100 peratus.

Penduduk melaporkan, banjir lumpur ini disebabkan limpahan air bukit dan sungai yang sempit serta cetek kesan pembinaan lebuh raya berdekatan hingga menyebabkan beberapa binaan penduduk roboh.

Turut hadir membantu adalah Pasukan Bomba Sukarela Taman Sri Serdang dan Skuad Sabil serta Parti Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA). – HARAKAHDAILY 25/11/2021

- Advertisement -