Istiqamah itu manis

- Advertisement -

PERJUANGAN dihiasi cabaran yang pahit dan ujian yang getir. Namun, jika kekal istiqamah, hasilnya manis.

Perjuangan Islam ini tidak pernah dijanjikan laluan yang mudah dan selesa. Para pejuangnya akan diuji oleh Allah SWT. Menghadapi payah sukar dalam perjuangan ini adalah sunnatullah yang mesti dilalui dengan sabar dan tabah oleh para pejuang.

Ujian yang menimpa para pejuang tidak serupa antara satu sama lain. Sebahagian diuji dengan kesihatan, kewangan, kemewahan, kedudukan, pengaruh, ahli keluarga dan sebagainya. Ada yang diuji dengan kemenangan dan kekalahan. Tidak kurang juga diuji dengan fitnah dan tohmah.

- Advertisement -

Semuanya adalah untuk menyaring para pejuang. Siapa yang berjaya melepasi ujian ini dengan tenang serta bersikap positif dengan situasi yang dialami, menjadikan seorang itu layak menyandang status seorang pejuang.

Sebenarnya, usahkan hasil dari bertahan menghadapi ujian (istiqamah) itu manis, malah ujian itu sendiri sebenarnya manis. Namun bergantung pada individu pejuang itu sendiri. Sejauh mana keikhlasannya pada Allah dan perjuangan yang didukung.

Secara analoginya, kalau seseorang itu sakit dan demam, makan buah yang manis pun terasa pahit di lidah. Berbeza dengan orang yang sihat, kopi yang pahit pun boleh diminum seperti air yang manis.

Pejuang yang dapat merasai kemanisan ujian adalah pejuang yang ikhlas dan hebat.

Ujian itu tidak akan mematahkan semangatnya. Fitnah itu tidak memperlahankan tempo perjuangannya. Kekalahan itu tidak mengecewakan hatinya. Kemenangan itu tidak melalaikan jiwanya. Kekayaan itu tidak mengalih tumpuannya daripada perjuangan.

Pejuang ini kental jiwanya, tabah hatinya dan teguh semangatnya. Ia meneruskan perjuangan ini tanpa sedikitpun rasa kesal apatah lagi lari meninggalkan perjuangan.

Sejarah Islam banyak menunjukkan watak seperti ini, yang layak dan wajar dicontohi. Antaranya, Saidatina Aishah rha menjadi mangsa fitnah (hadis Al Ifki), Kaab bin Malik Rha diambil tindakan disiplin oleh Rasulullah SAW atas kegagalannya menghadiri perang Tabuk.

Mereka istiqamah tidak meninggalkan Islam dan perjuangannya, meskipun mendapat tawaran dari musuh yang menjanjikan kedudukan dan kemasyhuran.

Sejurus mereka melepasi garis ujian yang menimpa mereka lantaran sabar dan tabah lalu berisitiqamah, maka mereka sendiri dapat menikmati kemanisan ‘buah istiqamah’ yang sukar diceritakan pada yang lain. – HARAKAHDAILY 12/11/2021

- Advertisement -