PBS lebar pengaruh ke Pantai Timur Sabah

- Advertisement -

SANDAKAN: Gabungan Rakyat Sabah (GRS) semakin mantap apabila parti kompenannya, Parti Bersatu Sabah (PBS) berjaya meluaskan pengaruh ke Pantai Timur Sabah.

Baru-baru ini parti itu menerima 700 keahlian baharu PBS Bahagian Tanjong Papat. Borang keahlian baharu terbabit diserah Ketua Bahagian Penaja, David Ong kepada Naib Presiden PBS Dato’ Dr Joachim Gunsalam.

Menurut laporan laman Warta Oriental Dr Joachim berkata, PBS merupakan parti yang tertua di Sabah dan masih aktif sehingga sekarang.

- Advertisement -

Katanya, perjuangan PBS tidak mengira soal bangsa dan agama.

“Tahniah dan selamat datang bersma ‘keluarga PBS’. Kita akan mempraktikkan semangat kekitaan, kecekalan, sabar dan setia serta bersatu,” katanya yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah.

Pada 8 Oktober lalu bekas Ketua Penerangan Warisan Dato’ Dr Yusof Yacob mengumumkan keluar daripada parti tersebut dan sekarang menyokong kerajaan GRS.

Turut bertindak keluar daripada parti tersebut beberapa Ahli Jawatankuasa Bahagian Warisan.

Sebelum itu pada Februari lepas Adun Sebatik Hassan A Gani Pg Amir juga mengumumkan keluar Warisan.

Pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah September tahun lepas GRS berjaya membentuk kerajaan apabila menang di 38 daripada 73 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Sabah.

GRS terdiri daripada Perikatan Nasional (PN), Barisan Nasional (BN) dan Parti Bersatu Sabah (PBS) berjaya menewaskan Warisan Plus yang menang 32 kerusi.

Bagaimanapun jumlah kerusi pembangkang semakin berkurangan sekarang. Malah menurut laporan Sabahkini2.com Adun Kukusan Rina Zainal, juga dikatakan bakal meninggalkan Warisan.

Dr Joachim yang juga Menteri Pembangunan Perindustrian berkata, PBS Tanjong Papat bersiap sedia dan bekerja dengan gigih untuk menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang. – HARAKAHDAILY 20/10/2021

- Advertisement -