Lokasi tanah runtuh bukan di Cameron Highlands – MB

- Advertisement -

Oleh SYAHIRAH SALLEH

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Menteri Besar Pahang, Dato’ Sri Wan Rosdy Wan Ismail menyatakan rasa kesal dengan sikap segelintir pihak yang mengaitkan kejadian tanah runtuh di Jalan Simpang Pulai-Blue Valley, berlaku di Cameron Highlands.

Katanya, kejadian itu tidak berlaku di Cameron Highlands, sebaliknya di KM 43.95 Jalan Simpang Pulai-Blue Valley yang berada dalam daerah Kinta, Perak.

“Saya kesal dengan beberapa hantaran dalam media sosial mengaitkan kejadian tanah runtuh sehingga menyebabkan penutupan jalan Simpang Pulai-Blue Valley ketika ini, adalah dalam daerah Cameron Highlands.

“Sebaliknya, kejadian tanah runtuh itu ialah di KM 43.95 Jalan Simpang Pulai-Blue Valley yang berada dalam daerah Kinta, Perak akibat kegagalan cerun,” katanya.

Susulan kejadian itu di Perak, laluan berkenaan ditutup sepenuhnya sejak semalam, katanya dalam satu hantaran Facebook, hari ini.

Menurutnya lagi, beliau juga kesal dengan penularan video di media sosial mengaitkan banjir lumpur yang kononnya turut berlaku di Cameron Highlands sedangkan ia berlaku di tempat lain.

Justeru itu, Wan Rosdy berharap dengan penjelasannya itu, rakyat tidak terkeliru dengan apa yang sebenarnya berlaku, khususnya melibatkan kawasan di tanah tinggi Cameron Highlands. – HARAKAHDAILY 20/9/2021

- Advertisement -