Jabatan Amal berkhidmat sebagai Sukarelawan PPV

- Advertisement -

KLUANG: Jabatan Amal Malaysia (AMAL) Kawasan Kluang telah berkhidmat sebagai sukarelawan di Program Vaksin Bergerak Prihatin Johor di Pusat Pemberian Vaksin (PPV) Dewan Serbaguna Taman Sri Kluang, di sini.

- Advertisement -

Program Vaksin Bergerak ini bertujuan untuk meningkatkan tahap imuniti kelompok sejajar matlamat Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) serta sebagai kemudahan kepada penduduk untuk hadir menerima suntikan.

Menurut laporan harian yang dikeluarkan Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin COVID-18 (JKVAC), sehingga 4 September, sebanyak 52.6 peratus populasi dewasa di negeri Johor telah lengkap 2 dos vaksinasi.

Manakala bagi Daerah Kluang khususnya, sebanyak 41.1 peratus daripada populasi dewasa telah lengkap 2 dos vaksinasi.

Komandan AMAL Kluang, Mohd Syafiee Musni menyatakan anggota Jabatan Amal sentiasa bersedia berkhidmat pada bila-bila masa di mana seramai 13 anggotanya telah bersama dalam program ini pada kelmarin dan semalam.

“Walaupun dalam keadaan hujan, anggota AMAL terus menjalankan tugas bagi melancarkan pergerakan program dan kami akan sentiasa bersedia untuk berkhidmat pada bila-bila masa,” ujar beliau.

AMAL Kluang berperanan menjaga aliran trafik di kawasan PPV serta bahagian semakan status risiko COVID-19 para penerima vaksin melalui aplikasi MySejahtera mereka.

Lebih 600 dos telah diberikan kepada pengunjung selama dua hari program berlangsung yang dijalankan secara jumpa terus atau ‘walk-in’ dan turut dihadiri oleh warga asing bagi mendapatkan vaksin.

Turut hadir Yang Dipertua PAS Kluang, Khairul Faizi Ahmad Kamil, Setiausaha AMAL Kluang, Aizat Shahadan dan Pengerusi Lajnah Penerangan dan Media Baru, Muhammad Ikhwan Basaruddin. – HARAKAHDAILY 6/9/2021

- Advertisement -