8 beradik yatim piatu sekelip mata, perlukan sumbangan

- Advertisement -

Oleh NUR AIN MANAF

KUALA LUMPUR: Belum sempat kering air mata menangisi pemergian bapa akibat Covid-19, lapan beradik sekali lagi menerima khabar duka apabila ibu yang dijangkiti wabak sama turut menghembuskan nafas terakhir seminggu kemudian.

Pengerusi Muslim Care Malaysia, Zulkifli Wahijan berkata, lapan beradik itu kehilangan bapa Allahyarham Naem Basyir, 55 baru-baru ini, kemudian selang seminggu, ibu mereka pula Allahyarhamah Jamilah Isa, 54, menghembuskan nafas terakhir akibat Covid-19.

- Advertisement -

Katanya, lima dari lapan beradik itu masih belajar dan memerlukan bantuan untuk yuran bulanan persekolahan mereka.

Justeru itu, Zulkifli mengajak orang ramai sama-sama membantu meringankan beban mereka sekeluarga.

“Tiga dari lapan beradik itu ada yang dah bekerja, ada yang kerja kilang, namun lima orang masih belajar di Sekolah Agama Daris Sungai Petani, dan yuran sekolah Agama perlu dibayar sebanyak RM120 setiap seorang.

“Alhamdulillah selesai ziarah dan beri sumbangan laptop. Sayu rasa bila melihat lapan adik-beradik yang telah kehilangan ibu dan ayah akibat pandemik Covid-19 dan menjadikan mereka semua anak yatim piatu.

“Arwah ayahnya seorang pemandu van dan arwah ibunya pula berkhidmat sebagai cikgu pasti, Allahuakbar.

“Syukur pada Allah dapat berikan sebuah laptop kepada adik ini yang menyambung pelajaran STAM (Sijil Tinggi Agama Malaysia). Semoga adik ini berjaya di dunia dan di akhirat. Semoga Allah mudahkan semuanya dan semoga Allah pelihara keluarga ini,” katanya.

Sebarang sumbangan untuk keluarga berkenaan boleh hubungi Kakak Sulung mereka, Izzati +6013-436 2769, atau boleh terus melalui akaun Maybank Muslim Care Malaysia 5644 9041 3882 dengan nota ‘Anak Yatim’. – HARAKAHDAILY 24/8/2021

- Advertisement -