Peniaga kecil terkesan Covid-19 dibantu kerajaan

- Advertisement -

SALMAH MAT HUSAIN | FOTO UKMB

TUMPAT:
Inisiatif kerajaan Kelantan untuk membantu peniaga yang terkesan dengan penularan Covid-19 sebanyak RM2.25 juta mula diagihkan.

Menteri Besar Ustaz Dato’ Bentara Kanan Ahmad Yakob berkata, sumbangan kepada peniaga secara berperingkat mula diagihkan di setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) di seluruh negeri itu.

- Advertisement -

Katanya, kerajaan negeri sebelum ini mengumumkan peruntukan RM50,000 bagi setiap Dun dengan keseluruhan peruntukan dana sebanyak RM2.25 juta.

“Bantuan itu di bawah Pakej Bantuan Cakna Rakyat Covid-19 Fasa 2 bagi meringankan beban peniaga kecil di Kelantan,” katanya ketika menyampaikan Bantuan Peniaga Kecil bagi Dun Pasir Pekan hari ini.

Seramai 250 peniaga kecil menerima sumbangan secara pandu lalu di Pusat Khidmat Dun Ibadurrahman Pasir Pekan.

Menurutnya juga walaupun sumbangan itu tidak besar, namun ia sekurang-kurangnya dapat memberikan kelegaan kepada peniaga kecil dengan keadaan yang berlaku sekarang.

“Mungkin dengan bantuan ini dapat mengembirakan mereka yang terkesan walaupun hanya seketika,” ujarnya.

Ahmad yang juga Adun Pasir Pekan berkata, ramai peniaga yang mula menukar teknik perniagaan mereka daripada kaedah biasa kepada ‘online’.

Katanya, walaupun cara itu agak sukar namun sedikit sebanyak ia mampu menghidupkan perniagaan di atas talian.

“Mungkin ada yang mengubah kaedah berniaga cara online, tetapi tidak semua mereka dapat bertukar kepada cara online.

“Untuk menyesuaikan diri dengan cara baru walau pun ia sukar di peringkat awal. Kerajaan negeri sentiasa prihatin terhadap nasib mereka,” tambahnya. – HARAKAHDAILY 2/8/2021

- Advertisement -