Ivermectin: Perlu penuhi senarai pematuhan sebelum lulus

- Advertisement -

BERULANG kali saya tengok perbahasan petang semalam ketika pembangkang desak kerajaan luluskan penggunaan Ivermectin untuk merawat COVID-19. Sampai ada yang dakwa tidak ada kesan sampingan. Ada yang suruh Menteri Kesihatan arahkan National Pharmaceutical Regulatory Agency luluskan.

Siap ada yang dakwa negara-negara lain sudah luluskan. Tetapi mana data kajiannya? Menteri Kesihatan memaklumkan tidak boleh diluluskan selagi kajian tidak selesai. Yang akan luluskan adalah NPRA sebagai pihak berkuasa yang mengawal selia ubat ubatan. Sebelum ini Ketua Pengarah Kesihatan pernah umumkan kebenaran diberikan untuk penggunaan secara off-label untuk kajian dengan pengawasan doktor.

- Advertisement -

Adakah rakyat boleh menerima jika kerajaan meluluskan sesuatu ubat-ubatan tanpa penelitian yang mengikut kaedah saintifik yang sepatutnya? Sekiranya berbangkit masalah kemudian hari yang mungkin melibatkan kematian, kesan sampingan jangka panjang bagaimanakah bentuk keterangan yang boleh diberikan oleh kerajaan dalam sebarang kes mahkamah tanpa adanya bukti jelas mengenai kesesuaian penggunaan Ivermectin untuk rawatan COVID-19? 

Bagaimana pula kerajaan jika meluluskan Ivermectin tanpa pembuktian saintifik yang jelas mahu berhadapan dengan keterangan saintifik yang bertentangan hasil kajian dilengkapkan oleh agensi kawal selia pelbagai negara lain, pendirian WHO dan yang terbaru kajian saintifik oleh Universiti Oxford? Bagaimana jika ia melibatkan tuntutan di mahkamah misalnya pertikaian insurans atau sivil yang lain?

Baik. Bagaimana pendirian syarikat pengeluar Ivermectin itu sendiri? Adakah mereka sendiri mencadangkan Ivermectin untuk perawatan COVID-19? Ubat berkenaan telah sedia dipakai untuk rawatan parasitik dengan kelulusan. Pengeluar cukup arif bagaimana proses untuk dapatkan kelulusan untuk jadikan ubat ini sah untuk perawatan COVID-19. Mereka syarikat besar dan mampu.

Mengapa biarkan ia digunakan secara ‘off-label’? Setakat mana kajian yang mereka ada? Adakah mereka pun buat kajian? Tidakkah sepatutnya pengeluar Ivermectin lagi beruntung jika ia dibuktikan secara saintifik berkesan dan selamat untuk rawatan COVID-19. Malah sebelum diluluskan pun mereka sudah ada ‘diehard’ supporter yang mendesak ia diluluskan. Mengapa tak keluarkan laporan kajian?

Sebagai kerajaan, dalam soal yang berkaitan nyawa rakyat, pemimpin tidak boleh main arahkan sahaja agensi yang dipertanggungjawabkan khusus untuk kawal selia ubatan supaya luluskan sesuatu ubat kerana mereka ada piawaian yang perlu dipatuhi.

Dalam kelulusan penggunaan vaksin pun sebagai misalannya, sekali pun kerajaan mahukan kelulusan yang cepat, kerajaan tidak semudah itu mengarahkan kelulusan. Sputnik V misalnya. Sekali pun dalam portfolio Vaksin yang menjadi pilihan kerajaan dan terdapat data klinikal yang diterbitkan dalam jurnal perubatan Lancet yang menjadi rujukan di seluruh dunia, sampai sekarang ia belum diluluskan kerana NPRA mempunyai senarai pematuhan yang perlu dipenuhi.

YB DATO’ HAJI AHMAD AMZAD HASHIM
Timbalan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi – HARAKAHDAILY 28/7/2021

Sumber Asal: https://www.facebook.com/1648702528579939/posts/4214348095348690/

- Advertisement -