Bekalan oksigen: Dakwaan pembangkang tidak berasas

- Advertisement -

Oleh SARINA ISMAIL

ALOR SETAR:
Kenyataan kononnya hospital di Kedah tidak cukup peralatan untuk pesakit Covid-19 dianggap hanya propaganda politik yang cuba menjatuhkan reputasi kerajaan negeri.

Exco Kesihatan dan Kerajaan Tempatan negeri, Dato’ Dr Mohd Hayati Othman berkata, bekalan dan mesin oksigen di hospital Kedah mencukupi dan keadaan terkawal.

“Saya kesal dan menyanggah kenyataan pemimpin pembangkang yang cuma memberi gambaran kepada rakyat seolah-olah hospital di Kedah tidak cukup mesin oksigen untuk menyelamatkan pesakit Covid-19,” kata beliau semalam.

- Advertisement -

Baru-baru ini Adun Bakar Arang Simon Oii Tze Min (Pakatan Harapan) merayu di laman sosialnya orang ramai menghulurkan derma bagi membeli mesin oksigen untuk diserah kepada Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH), Sungai Petani.

Dr Mohd Hayati berkata, kenyataan itu tidak lebih hanya provokasi pembangkang memandangkan peralatan membekal oksigen di hospital Kedah masih mencukupi.

Menurutnya juga kemungkinan pemimpin terbabit ada agenda tertentu sehingga meleparkan tuduhan tidak berasas.

Lagipun katanya Jabatan Kesihatan Kedah sudah membekalkan mesin terbabit kepada hospital seluruh negeri itu.

“Kalau Adun berkenaan nak kutip derma beli mesin pembekal oksigen, kita alu-alukan tetapi jangan buat cerita lain yang tidak tepat untuk menjatuhkan reputasi kerajaan,” katanya yang juga Adun Tokai. – HARAKAHDAILY 27/7/2021

- Advertisement -