Bilik tidur ranap dihempap pokok besar

- Advertisement -

Oleh ZULKEFLI HUSSIN

PASIR PUTEH:
Sebanyak 32 rumah di mana enam daripadanya mengalami kerosakan teruk pada kejadian ribut diikuti hujan lebat berlaku di lapan kampung di kawasan Dewan Undangan Negeri Semerak petang semalam.

Adun Semerak Wan Hassan Wan Ibrahim berkata, kejadian itu  membabitkan lapan kampung  termasuk Sungai Petai, Gong Chokoh, Gong Kala, Gong Keding, Gong Kedak, Tebing Tinggi dan Gong Kual.

- Advertisement -

“Antara enam rumah yang mengalami kerosakan teruk sebahagian besarnya berlaku di Kampung Sungai Petai apabila bumbung tercabut dan dihempap pokok tumbang,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di tempat kejadian di Kampung Sungai Petai di sini, hari ini.

Dua hari lepas kejadian yang sama berlaku membabitkan 40 rumah di Dun Limbongan Pasir Puteh di mana banyak rumah penduduk mengalami kerosakan teruk termasuk atap diterbangkan angin lebih 10 meter.

Wan Hassan berkata, pihaknya sedang membuat bancian lengkap untuk mengetahui jumlah kerosakan yang dialami penduduk bagi mendapat bantuan daripada kerajaan negeri.

“Bantuan awal berupa wang tunai sedang diagihkan kepada mangsa terbabit bagi meringankan beban mereka sementara mendapat bantuan yang lain,“ katanya.

Sementara itu,  seorang mangsa Wan Mohamed Kozaini Wan Yusoff, 58, bersyukur tiga daripada anaknya terselamat apabila sebatang pokok bacang besar berusia lebih 50 tahun berhampiran dengan rumahnya tumbang dan menghempap bilik tidurnya.

Katanya, sebelum kejadian beliau meminta anaknya keluar dari bilik berkenaan dan berhimpun di ruang tamu bersama anak-anak yang lain termasuk cucu sebaik menyedari ribut  kencang jam 4.30 petang.

“Tidak lama mereka keluar kedengaran satu dentuman kuat menghempap bilik tidur dan stor yang meranap sama sekali,” katanya. – HARAKAHDAILY 24/7/2021

- Advertisement -