Korban Perdana tanam semangat korban dalam masyarakat

- Advertisement -

Oleh ASIKIN AHMAD

KALABAKAN : PASTI Pra Tahfiz Kalabakan dengan kerjasama Dewan Muslimat PAS Kalabakan serta Dewan Pemuda PAS Kalabakan telah menjayakan Program Ibadah Korban Perdana yang merupakan program tahunan menjelang Aidiladha.

Sembilan ekor lembu telah berjaya ditumbangkan dengan bantuan ahli jawatankuasa yang diketuai oleh Pengarah Program, Jupri Ahmad, Pengerusi PASTI Kalabakan bertempat di Padang Terbuka Taman King Fook, di sini, semalam.

- Advertisement -

Penyembelihan lembu diketuai oleh Naib Yang Di-Pertua PAS Kalabakan, Usman Mademing yang juga merupakan Pengurus PASTI Kalabakan.

Menurut Juri, tujuan Program Ibadah Korban itu diadakan setiap tahun adalah untuk menanam semangat korban dalam diri masyarakat setempat dengan mengambil iktibar kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail.

Katanya lagi, korban ini adalah bertujuan untuk mengukuhkan ikatan silaturrahim di antara orang yang berkorban dan penerima.

“Terima kasih dan tahniah diucapkan kepada para peserta Ibadah Korban Perdana tahun ini,
semoga Ibadah Korban kita diterima disisi Allah SWT dan menjadi kegembiraan kepada orang yang menerima daging korban tersebut,” ujarnya ketika ditemui media, pada Selasa.

Turut hadir dalam program sama, Ketua Dewan Pemuda PAS Kalabakan, Razman Roslee; Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Kalabakan, Norjannah Jam Jam; dan Ketua Lajnah Kebajikan Dewan Muslimat PAS Kalabakan, Irmawati Nurdin. – HARAKAHDAILY 21/7/2021

- Advertisement -