PPV secara ‘out reach’ percepat pemberian vaksin

- Advertisement -

Oleh SARINA ISMAIL

ALOR SETAR:
Sehingga ini Kedah antara negeri paling tinggi penggunaan vaksin Covid-19.

Exco Kesihatan dan Kerajaan Tempatan negeri, Dato’ Dr Mohd Hayati Othman berkata, Kedah menggunakan hampir 88 peratus vaksin mengikut kouta penggunaan yang diperuntukkan.

“Ini dapat dicapai dengan adanya kerjasama semua pihak termasuk pembukaan lebih banyak Pusat Pemberian Vaksin (PPV) secara out reach,” ujarnya dalam kenyataan, semalam.

- Advertisement -

Tegas beliau, sebuah lagi PPV secara out reach dibuka di Bukit Pinang dengan kerjasama Kementerian Perpaduan, kelmarin.

Bilangan itu jelasnya lagi, tidak termasuk PPV Mega di Dewan LIMA, Langkawi yang akan dilancarkan oleh Menteri Besar, Muhammad Sanusi Md Nor, hari ini.

“Dewan itu mampu menampung 3,000 penerima suntikan sehari dan sudah tentulah merancakkan lagi proses vaksinasi untuk penduduk pulau berkenaan,” tambahnya.

Selain itu, PPV anjuran Kementerian Antarabangsa dan Industri (MITI) secara kerjasama antara awam dan swasta (PIKAS) sudah bermula di negeri ini, katanya.

“PPV anjuran MITI di Dewan Kompleks Sukan di Kulim HiTech Park (KHTP) itu sehingga ini mampu berkapasiti seramai 1,500 orang sehari.

“Ini sudah tentu memberi peluang lebih ramai pekerja industri divaksinasikan dalam tempoh yang singkat,” maklum Adun Tokai itu lagi.

Dalam perkembangan yang sama, katanya satu lagi PPV (PIKAS) akan diwujudkan di Daerah Kuala Muda tidak lama lagi. – HARAKAHDAILY 17/7/2021

- Advertisement -