Kelantan kecuali bayaran sewa premis PBT dua bulan

- Advertisement -

Oleh AIN MANAF

KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan hari ini mengumumkan pengecualian bayaran sewa premis di bawah pihak berkuasa tempatan (PBT) selama dua bulan bermula bulan ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan Dr Izani Husin berkata, kerajaan negeri akan menanggung kos pengecualian bayaran sewaan selama dua bulan melibatkan semua premis di negeri itu.

- Advertisement -

Katanya, pengecualian bayaran sewa itu turut melibatkan sebanyak RM3.3 juta bagi kesemua bayaran yang dilaksanakan bagi membantu rakyat dalam tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Hari ini kita memutuskan untuk tidak mengenakan bayaran sewa kepada peniaga-peniaga di bawah PBT selama tempoh dua bulan.

“Dengan langkah ini juga kita harap ia dapat meringankan beban peniaga-peniaga memandangkan kita masih berdepan dengan pendemik Covid-19 yang mana semua peniaga terkesan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di Pejabatnya di Kompleks Kota Darul Naim, di sini hari ini.

Dalam pada itu katanya, kerajaan Negeri Kelantan turut memutuskan tidak mengenakan denda atau kompaun ke atas pemilik cukai taksiran yang lewat membuat pembayaran sehingga akhir tahun ini.

“Hari ini kita memutuskan untuk tidak mengenakan bayaran atau denda kepada mereka yang lewat menjelaskan bayaran cukai taksiran sehingga akhir tahun ini.

“Cukai taksiran ini kebiasaannya dikena denda sebab lewat bayar pada tempoh ditetapkan jadi kita mengambil inisiatif agar tidak mengenakan bayaran berkenaan,” katanya. – HARAKAHDAILY 14/7/2021

- Advertisement -