ADUN Tahan selami kekangan para pemandu pelancong

- Advertisement -

JERANTUT: ADUN Tahan, Ustaz Mohd Zakhwan Ahmad Badarddin telah menyampaikan sumbangan berupa kit makanan kepada ahli-ahli Persatuan Pemandu Pelancong dan Pemandu Bot Taman Negara, kelmarin.

Pemberian tersebut telah disampaikan sendiri beliau kepada wakil persatuan itu yang diterima oleh Roslan Abu Kassim pada satu pertemuan ringkas dalam kunjungan Pusat Khidmat Masyarakat DUN Tahan ke Kuala Tahan, di sini.

- Advertisement -

Tujuan penyerahan ini adalah bagi membantu meringankan beban buat para pekerja dan pengusaha khidmat pelancongan di Kuala Tahan khususnya Taman Negara berikutan tidak dapat menjalankan operasi mereka.

Sejak lebih setahun lalu dengan beberapa fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah menyebabkan sektor tersebut mengalami kekurangan pelancong yang ketara sekali gus menyusutkan pendapatan mereka.

Ustaz Zakhwan berharap pemberian kecil itu serba sedikit membantu meringankan beban ditanggung mereka dan mendoakan akan limpahan rezeki dari Allah serta tabah menghadapi kesulitan ketika ini.

“Jika kewangan lebih mengizinkan, kami akan cuba lagi menyerahkan sumbangan seperti ini akan datang jika tiada apa-apa halangan,” katanya.

Sebanyak 200 set bakul makanan telah disampaikan pada pertemuan itu termasuk 100 set daripadanya adalah sumbangan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) Cawangan Pahang. 

Pelancongan termasuk dalam sektor sosial yang tidak diberikan kebenaran oleh kerajaan untuk beroperasi sepanjang tempoh PKP pada banyak fasa berikutan melibatkan jumlah ramai dan pergerakan banyak. – HARAKAHDAILY 22/6/2021

- Advertisement -