11 lelaki ditahan bantu siasatan perarakan iringi mayat

- Advertisement -

BUTTERWORTH: Polis menahan 11 lelaki bagi membantu siasatan kes sekumpulan individu dipercayai melanggar prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dengan berarak mengiringi mayat di Jalan Siram di sini pada 17 Jun lepas.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara SPU (ACP) Noorzainy Mohd Noor berkata kesemua mereka yang berusia 15 hingga 35 tahun itu ditahan hari ini di beberapa lokasi di sini dan Mak Mandin bermula 6 petang tadi.

- Advertisement -

“Kami masih mengesan beberapa lagi lelaki yang dipercayai turut terlibat dalam perarakan mengiringi mayat dalam kejadian pada Khamis lepas itu.

“Setakat ini, kami telah merekodkan keterangan pengurus rumah pengurusan mayat itu dan menurutnya dia telah melarang kumpulan tersebut daripada berbuat demikian namun mereka tetap berdegil untuk berarak membawa mayat ke tempat pembakaran,” katanya ketika dihubungi Bernama malam ini.

Menurutnya, kumpulan terbabit dipercayai rakan-rakan si mati iaitu seorang lelaki berusia 23 tahun yang meninggal dunia di Hospital Seberang Jaya disebabkan penyakit tibi.

Noorzainy berkata semua lelaki yang ditahan itu akan dibawa ke Mahkamah Sesyen Butterworth esok untuk mendapatkan perintah reman bagi membolehkan polis menjalankan siasatan lanjut berhubung kes berkenaan.

“Polis percaya dengan penahanan 11 lelaki itu kami dapat menyelesaikan kes tersebut dan polis sedang melengkapkan kertas  siasatan untuk dirujuk ke pejabat Timbalan Pendakwa Raya,” katanya, menambah kes disiasat menurut Seksyen 43 Akta Pertubuhan 1969, Seksyen 269 Kanun Keseksaan dan Peraturan 9 Peraturan-peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2021. – BERNAMA

- Advertisement -