Ramai yang memerlukan untuk kita bantu

- Advertisement -

SEMALAM dihubungi oleh insan memohon bantuan walaupun baru 3 hari dia dah datang ambil bantuan barang dapur, dia dan suami keduanya kerja restoran, ‘anak empat orang Ustaz, sedang membesar, semuanya sedang kuat makan, saya pun tak tahu nak usaha macam mana, duit dah habis, simpanan memang tak ada, boleh tak saya ambil lagi bantuan hari ini?’.

Itulah antara keluhan yang didengar hampir saban hari, DUN Tanjung Lumpur berada di lokasi pinggiran Bandaraya Kuantan, kawasan leterasi makanan, ratusan mungkin ribuan restoran dan gerai, pengusaha, penjaja, pekerja restoran adalah insan yang sangat terjejas dengan pandemik ini, begitu juga dengan perniagaan lain, bila kawasan yang maju, meriah dengan industri perniagaan ini banyak yang ditutup, maka pekerjalah yang paling terkesan.

- Advertisement -

Begitu juga dengan para guru al-Quran yang sebelum ini hanya mengajar di jabatan-jabatan kerajaan atau swasta atau rumah ke rumah yang pendapatan mereka bergantung kepada kehadiran hari mengajar, di saat ini mereka tidak lagi boleh keluar mengajar. Mereka insan yang tidak gemar meminta, tapi apakah kita mesti mendiamkan diri?

Peniaga carwash kata ‘kalau orang kedai makan boleh juga jual secara bungkus, tapi kami ini nak buat macam mana untuk cari pendapatan? Nak buka tak boleh, kereta pun tak banyak’. Bila musim begini kita dapatkan data jumlah mereka, rupanya ramai, ratusan orang yang merupakan pekerja carwash seluruh Bandar Kuantan, mereka juga insan yang mesti dibantu.

Kalau buruh kontrak jangan cerita-lah, dengan pergerakan dan jumlah pekerja yang terhad, sebahagian mereka jadi penganggur, ini antara insan yang sering datang mohon bantuan di bilik operasi kami, kita pernah melalui saat getir bila dua kali diuji banjir besar di DUN Tanjung Lumpur, tapi itu hanya dalam tempoh sebulan dua, hilang air hilanglah bebannya, tapi pandemik ini bagaikan tak kunjung henti.

Namun kita akan terus berusaha untuk membantu, selain dari bantuan Pihak Kerajaan Negeri, kami usaha mengumpulkan dana sendiri untuk membantu dan terus membantu mereka walau sepanjang mana masanya sekalipun. Mereka yang kita bantu akan menjadi saksi kebaikan kita di akhirat nanti, oleh itu perbanyakkan saksi kebaikan kebaikan sebelum kita mati. Teruskan menyumbang.

YB USTAZ ROSLI ABDUL JABAR
Pesuruhjaya PAS Negeri Pahang
ADUN Tanjung Lumpur – HARAKAHDAILY 18/6/2021

- Advertisement -