Suhakam hilang arah tuju, rakyat perlu bersuara

- Advertisement -

Oleh SRIHAYANIS ABASRI

KUALA LUMPUR: Rakyat perlu bersuara supaya bajet tahunan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) yang diperuntukkan kerajaan digunakan sebaiknya untuk membantu kerajaan menjaga keharmonian serta memelihara hak-hak rakyat dalam negara, bukan sebaliknya.

Timbalan Pesuruhjaya III PAS Selangor, Prof Madya Dr Mohd Fuad Mohd Salleh berkata, hasrat Suhakam untuk menjalankan kajian bertajuk ‘Feasibility of Having Legislation on the Recognition of a Third Gender in Malaysia‘ adalah satu cubaan ke arah mengiktiraf perbuatan transgender di dalam negara Malaysia.

- Advertisement -

“Suhakam seperti sudah hilang arah tuju dan ini adalah amat malang dalam suasana negara yang sedang dilanda wabak Covid-19, yang seperti mahu mengundang bala Allah SWT.

“Kewujudan lesbian, gay, bisexual, transgender, queer, and questioning (LGBTQ) telah jelas bertentangan dengan fitrah manusia dan melanggar undang-undang negara.

“Ia jelas dinyatakan di dalam Seksyen 377C Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara minimum lima tahun dan maksimum 20 tahun serta sebatan,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Tambahnya, kajian yang akan dijalankan Suhakam itu bukan sahaja bertentangan dengan Islam, malah undang-undang negara yang menyifatkan hubungan transgender adalah seks luar tabi’i.

“Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pada April 1982 telah memutuskan bahawa, seseorang dilahirkan lelaki, hukumnya tetap lelaki manakala seseorang dilahirkan perempuan, hukumnya tetap perempuan walaupun lelaki atau perempuan itu berjaya menukarkan jantinanya melalui pembedahan. Pertukaran jantina daripada lelaki kepada perempuan ataupun sebaliknya, melalui pembedahan adalah haram dari segi syarak.

“Apakah SUHAKAM kini sudah menjadi wadah perjuangan dan mempromosi golongan LGBTQ yang berselindung di sebalik perjuangan hak asasi manusia sehingga sanggup menggadai kedaulatan negara?” soalnya.

Tambah beliau, ini bukan kali pertama Suhakam melakukan perkara yang sia-sia dengan wang rakyat yang dibazirkannya.

Justeru itu, beliau berharap agar Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan dapat mengkaji tindakan sewajarnya untuk membendung kesesatan itu dengan kadar segera.

“Saya juga mengharapkan agar Perdana Menteri Malaysia segera bertindak menamatkan keahlian Pesuruhjaya Suhakam dan menggantikan mereka dengan individu yang lebih berintegriti serta membawa kembali Suhakam kepada tujuan penubuhannya,” katanya lagi. – HARAKAHDAILY 15/6/2021

- Advertisement -