Normalisasi talian hayat Israel

- Advertisement -

IMEJ negara haram Israel semakin merosot, sehingga ia turut mempengaruhi negara-negara kuasa besar yang kuat mendukungnya. Yahudi Zionis yang bertuhankan ekonomi mencari sumber untuk dijadikan talian hayat mereka. Maka negara Islam dan negara Arab menjadi sasaran kerana kaya dengan sumber alam kurniaan Allah SWT.

Kekayaan sumber alam kurniaan Allah SWT kepada negara Islam dan negara Arab secara khusus tidak mampu diuruskan dengan baik. Sejak zaman penjajah dahulu lagi kekayaan mereka sudah dirompak, sehinggalah dikatakan mereka sudah mengecapi kemerdekaan, namun pergantungan kepada penjajah masih lagi diteruskan.

- Advertisement -

Sedangkan saudara sesama Islam dan sebangsa tidak lagi menjadi keutamaan, laksana kera disusukan, anak di riba dilemparkan. Ada negara yang lebih mementingkan pembelian kelab bola sepak, lumba kuda, kasino dan sebagainya, tanpa mempedulikan terhadap saudara seagama yang tertindas dan sedang menghadapi kebuluran. Sekiranya mereka memberikan sumbangan, ia hanyalah sekadar kosmetik laksana batuk di tangga.

Normalisasi yang dilakukan menjadi pangkalan kepada perdagangan negara haram Israel dengan dunia luar. Lebih parah lagi, apabila umat Islam yang besar jumlahnya menjadi pasaran kepada barangan negara haram Israel yang terlalu kecil.

Terdapat sebahagian daripada mereka bertindak lebih agresif, sehingga bersedia dijadikan pangkalan tentera dan menyediakan kemudahan kepada Israel serta negara sekutunya. Khususnya bagi menghadapi ancaman musuh Israel bukannya musuh umat, atau menyekat segala bantuan yang disalurkan kepada perjuangan Palestin.

Lebih malang lagi, apabila ada sebahagian negara yang meningkatkan taraf normalisasi kepada pemeteraian Perjanjian Abraham. Tindakan tersebut menunjukkan mereka sudah buta terhadap ajaran dalam al-Quran yang diwahyukan dalam bahasa mereka sendiri.

Firman Allah SWT:

﴿مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ٦٧ إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ٦٨﴾

“Bukanlah Nabi Ibrahim itu seorang pemeluk agama Yahudi, dan bukanlah dia seorang pemeluk agama Kristian, tetapi dia ialah seorang yang tetap atas dasar tauhid sebagai seorang Muslim (yang taat dan berserah bulat-bulat kepada Allah), dan dia pula bukanlah daripada kalangan orang-orang Musyrik. (67); Sesungguhnya orang-orang yang hampir sekali kepada Nabi Ibrahim (dan berhak mewarisi agamanya) ialah orang-orang yang mengikutinya dan juga Nabi (Muhammad) ini serta orang-orang yang beriman (umat Islam). Dan (ingatlah), Allah ialah Pelindung dan Penolong buat sekalian orang-orang yang beriman. (68).” (Surah Ali ‘Imran: 67-68)

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 30 Syawwal 1442 / 11 Jun 2021 – HARAKAHDAILY 11/6/2021

- Advertisement -