Ijtimak Sukarelawan YADIM suntik semangat

- Advertisement -

KUANTAN: Yayasan Dakwah Islamiyah Malaysia (YADIM) Pahang telah mengadakan Ijtimak Online Sukarelawan YADIM melalui Google Meet bagi menghimpunkan para sukarelawan negeri ini semalam.

Program diisi dengan ucapan Yang Dipertua YADIM, Ustaz Nasrudin Hassan dan tazkirah oleh Pengarah Kanan Sektor Pembangunan Ummah dan Wanita, Ustaz Azhar Yahya serta taklimat Sukarelawan oleh Pengarah Khidmat Bakti, Ustaz Mohd Muzammil Misbah.

Program ini adalah satu usaha untuk mempertemukan para sukarelawa bersama pimpinan tertinggi YADIM di samping mengeratkan ukhuwah antara satu sama lain,  walaupun dalam keadaan wabak COVID-19 melanda. 

- Advertisement -

Ustaz Nasrudin berkata, YADIM orientasinya hendak membumikan dakwah agar dakwah itu mesra dengan masyarakat dan kehidupan bermasyarakat.

“Masyarakat kena di dedahkan pada kebaikan dakwah itu sendiri, agar mereka tidak rasa takut dengan istilah dakwah yang menyebabkan mereka  rasa berat, terikat dan terbeban,” ujarnya.

“Pasukan Sukarelawan YADIM Pahang yang sudah berdaftar kira-kira hampir 800 orang ini ada lah sebagai sayap untuk YADIM berhubung dengan masyarakat dalam meluaskan perlaksanaan program dakwah dan sumbangan kepada masyarakat,” katanya.

Pengarah Kanan Sektor Pembangunan Ummah dan Wanita, Ustaz Azhar Yahya pula dalam tazkirahnya telah menyebut, kesukarelaan secara umumnya dapat dimaksudkan sebagai melakukan sesuatu dengan kehendak sendiri.

“Tidak dipaksa atau dikerah, dengan niat yang ikhlas dan dengan tidak mengharapkan apa-apa pulangan untuk diri sendiri.

“Mereka ini sentiasa mengejar kebaikan, fastabiqul khairat. Mereka ini golongan yang sangat mulia dan istimewa di sisi Allah S.W.T,” tegasnya.

Program di akhiri dengan taklimat program-program Sukarelawan YADIM Pahang oleh Ustaz Mohd Muzzammil. – HARAKAHDAILY 6/6/2021

- Advertisement -