Kerajaan wajar galak seruan kerohanian kepada rakyat

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Pengumuman kerajaan mengenai pelaksanaan total lockdown akibat peningkatan kes yang membimbangkan sememangnya perlu sebagai salah satu ikhtiar melawan penularan wabak Covid-19.

“Namun, satu sudut ikhtiar lagi yang kita mesti usahakan ialah kembali kepada jalan hidup yang Allah redai.

“Bukankah setiap ujian termasuklah virus ini datangnya daripada Allah SWT, dan kepada-Nya kita harus kembali bergantung harap,” kata Pesuruhjaya Badan Perhubungan PAS Wilayah Persekutuan, Ustaz Azhar Yahya.

- Advertisement -

Beliau firman Allah dalam Surah Al-An’am ayat 42 yang bermaksud: “Maka Kami seksakan mereka dengan kemiskinan dan penyakit, supaya mereka berdoa (kepada Kami) dengan merendah diri (serta insaf dan bertaubat”.

“Kita boleh mengambil contoh negara Brunei yang pemimpin dan rakyatnya bersama-sama kembali kepada Allah dan membudayakan Al-Quran, alhamdulillah penularan wabak di sana dapat dikawal dengan baik,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Sehubungan itu, kata beliau pihak kerajaan juga dicadangkan untuk menggalakkan seruan kerohanian kepada rakyat.

Menurutnya, jika pada awal pandemik dahulu rakyat mengadakan solat hajat serentak, mungkin kali ini boleh ditambah baik dengan solat taubat, kempen Malaysia Beristighfar dan seumpamanya.

Tambahnya, dalam fasa lockdown ini juga pastinya masa banyak dihabiskan di hadapan televisyen atau ‘gajet’ masing-masing.

Justeru, katanya, stesen-stesen penyiaran boleh memainkan peranan untuk menghidangkan rancangan-rancangan yang mendekatkan penonton kepada agama dan tidak berunsur maksiat seperti siaran zikir, doa-doa dan bacaan Al-Quran.

Menurutnya lagi, mereka boleh mengambil contoh TV AlHijrah yang berjaya menyiarkan rancangan #MyQuranTime sejak awal penularan pandemik tahun lalu dan berterusan sehingga kini.

Begitu juga, katanya dengan Radio Televisyen Brunei yang turut menyediakan rancangan berunsur keagamaan.

Selain platform penyiaran, ujarnya pihak kerajaan juga boleh memainkan peranan dengan menyekat akses ke laman-laman lucah dan tidak bermoral di internet yang telah dilaporkan semakin banyak diakses oleh masyarakat terutama dalam fasa PKP.

Beliau menambah, para penggiat media sosial dan influencers juga boleh menyediakan kandungan yang berfaedah kepada pengikut masing-masing di laman sosial agar aplikasi-aplikasi media sosial yang ada dibanjiri dengan perkara-perkara yang bermanfaat.

“Sebagaimana kita berikhtiar dengan total lockdown dan pengambilan vaksin serta bantuan-bantuan ekonomi, perbanyakkan juga ingatan kepada Yang Esa sebagai ikhtiar spiritual kita.

“Semoga dengan ikhtiar, doa dan tawakkal kita kepada Allah, wabak ini dapat segera diangkat daripada bumi ini dalam keadaan kita semua kembali kepada Allah dan diredai oleh-Nya,” katanya lagi. – HARAKAHDAILY 1/6/2021

- Advertisement -