Lailatul Qadar: Malam 1,000 bulan yang sangat dinantikan

- Advertisement -

DALAM bulan Ramadhan, ada satu malam yang dimuliakan Islam kerana fadilatnya yang sangat besar kurniaan Allah SWT, dinamakan Lailatul Qadar.

Lailatul Qadar ialah anugerah terbesar daripada Allah SWT kepada hamba-Nya yang beriman.

Anugerah ini khusus berlaku pada satu malam yang terletak dalam bulan Ramadhan. Pahala ibadat yang dilakukan pada malam itu menyamai amalan selama 1,000 bulan.

Ini bermakna satu ibadat pada malam Lailatul Qadar menyamai ibadat selama 83 tahun 4 bulan yang merupakan tempoh umur ibadat yang cukup panjang sebelum umur sebenar mencapai tahap nyanyuk.

- Advertisement -

Rasulullah SAW yang menjadi contoh kepada umatnya turut bersungguh-sungguh melakukan ibadat pada 10 hari terakhir Ramadhan bagi mendapat kelebihannya.

Baginda beriktikaf di masjid, bangun Qiamullail iaitu beribadat pada waktu sepertiga malam, bertahajud, bertadarus al-Quran, berdoa dan sebagainya.

Ummul Mukminin, Saidatina ‘Aisyah RA melaporkan, Rasulullah SAW bersungguh-sungguh melakukan ibadat pada 10 malam yang terakhir pada bulan Ramadhan.

Baginda SAW bersabda kepada keluarganya:

تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ.

“Carilah Lailatul Qadar pada sepuluh malam terakhir pada bulan Ramadhan.” [Riwayat al-Bukhari 2020, Muslim 1169 dan al-Tirmidhi 792]

Riwayat yang lain pula menegaskan:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، إِذَا دَخَلَ الْعَشْرُ أَحْيَا اللَّيْلَ، وَأَيْقَظَ أَهْلَهُ، وَجَدَّ، وَشَدَّ الْمِئْزَرَ.

“Rasulullah SAW, apabila tiba 10 malam yang terakhir bulan Ramadhan, Baginda menghidupkannya (dengan ibadat) dan meminta keluarganya berjaga malam (untuk beribadat) serta tidak bercampur dengan isteri-isterinya.” [Riwayat Muslim 1174 dan Abu Dawud 1376]

Dalam kitab Dalil al-Falihin, Syarah Kitab Riyadus Solihin Imam al-Nawawi, diceritakan kisahnya semasa kanak-kanak.

Apabila beliau bangun pada salah satu malam terakhir Ramadhan, beliau memberitahu bapanya, mengapa malam itu kelihatan cerah bercahaya sedangkan anggota keluarganya yang ada bersamanya tidak melihat cahayanya.

Ayahnya memberitahu bahawa malam itu Lailatul Qadar dan meminta anggota keluarga bangun beribadat.

Orang yang hanya melihat tanda-tandanya sahaja tanpa melakukan apa-apa ibadat, tidak termasuk dalam kumpulan mendapat kelebihan.

Hanya orang yang menghidupkan malam itu dengan ibadat tetap mendapat kelebihannya walaupun dia tidak melihat apa-apa tanda luar biasa.

Sesiapa yang menghidupkan malam malam Ramadhan pasti akan bertemu dengan salah satu daripada Lailatul Qadar.

Para ulama berselisih pendapat menentukan bila berlakunya Lailatul Qadar, maka umat Islam dinasihatkan supaya menghidupkan seluruh Ramadhan terutamanya pada sepuluh malam yang terakhir sepertimana yang dilakukan oleh Rasulullah SAW. – HARAKAHDAILY 3/5/2021

- Advertisement -