PKP di lima daerah di Kedah mulai 1 hingga 14 Mei

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kerajaan memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di lima daerah di Kedah selama dua minggu berkuat kuasa esok.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata pelaksanaan PKP di Daerah Kota Setar, Kuala Muda, Bandar Baharu, Baling dan Kulim susulan berlaku penularan jangkitan melibatkan beberapa kluster yang menyumbang kepada peningkatan kes di kelima-lima daerah berkenaan.

- Advertisement -

“Dalam tempoh 14 hari sehingga 29 April lepas, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesahkan sebanyak 709 kes aktif direkodkan di kelima-lima daerah tersebut.

Pelaksanaan PKP ini bertujuan untuk menyekat penularan jangkitan Covid-19 dari kawasan berisiko ke kawasan lain,” katanya dalam kenyataan mengenai PKP, PKP Bersyarat (PKPB) dan PKP Pemulihan (PKPP) hari ini.

Dalam pada itu, beliau berkata kerajaan juga memutuskan untuk melaksana PKP Diperketatkan (PKPD) di Kampung Skim Cocos dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Madai di Kunak, Sabah serta Kampung Sagah, Jalan Sungai Tengah Matang di Kuching, Sarawak berkuat kuasa esok sehingga 14 Mei. – BERNAMA

- Advertisement -