Wakaf Katil bantu pesakit terlantar di Kelantan

- Advertisement -

KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan melancar program Wakaf Katil kira-kira tiga tahun lepas dengan menyediakan dua katil kepada setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun).

Exco Kebajikan, Pembangunan Keluarga dan Wanita, Dato’ Mumtaz Md Nawi berkata, pada peringkat awal disediakan dua unit katil di setiap 45 Dun di Kelantan bagi kegunaan pesakit yang terlantar.

Bagaimanapun katanya tahun ini jumlah katil wakaf bertambah kepada 180.

- Advertisement -

“Cetusan transformasi tersebut untuk membantu pesakit terlantar di rumah bermula sejak 2018,” katanya pada program penyerahan sumbangan Ramadan dan Hari Raya kepada asnaf OKU, armalah dan anak yatim di Kota Darulnaim semalam.

Program itu dirasmikan Menteri Besar Ustaz Dato’ Bentara Kanan Ahmad Yakob. Program terbabit turut diadakan penyerahan katil wakaf.

Mumtaz yang juga Adun Demit berkata, program kebajikan itu bagi membantu penduduk yang terlantar sakit dan memudahkan penjagaan oleh ahli keluarga mereka.

Selain itu turut diadakan gimik penyerahan bantuan adhoc armalah siri pertama yang diterima Adun Selising Tuan Mohd Saripudin Tuan Ismail.

Kemudian diikuti gimik penyerahan Bantuan Skim Pendidikan Anak Yatim siri pertama diterima Adun Tanjung Mas Rohani Ibrahim.

Manakala NGO Orang Kelainan Upaya (OKU) menerima peruntukan sebanyak RM100,000 untuk diagih kepada 1,000 OKU di seluruh Kelantan.

Agenda negeri berkebajikan dilaksanakan di Kelantan sejak awal 1990-an diteruskan sehingga sekarang.

Antaranya sejumlah RM8 juta diperuntuk bagi menjayakan Skim Kifalah Warga Emas bagi melayakkan warga emas yang meninggal dunia diberi sumbangan RM1,000.

Manakala RM5 juta diperuntukkan untuk program ‘Al-Itaam’ dengan membekalkan beras, gula dan minyak masak kepada 11,250 ketua isi rumah setiap bulan. – HARAKAHDAILY 29/4/2021

- Advertisement -