Puasa menguatkan spiritual dan fizikal

- Advertisement -

PUASA mendidik diri supaya mentaati perintah Allah SWT dan meninggalkan larangan-Nya dengan ikhlas.

Caranya ialah melakukan ibadat dengan meninggalkan perkara yang membatalkan puasa walaupun perkara itu ialah keperluan, malahan ia dibenarkan apabila tidak berpuasa.

Antara perkara yang dibenarkan itu termasuklah makan, minum dan melakukan hubungan seksual bersama suami dan isteri.

Pada masa yang sama, Allah SWT menggalakkan semua hamba-Nya supaya memelihara adab-adab berpuasa dan melakukan ibadat sunat.

- Advertisement -

Ibadat yang mempunyai hubungan langsung dengan Allah SWT seperti sembahyang sunat tarawih, membaca atau bertadarus al-Quran, berzikir, berdoa dan sebagainya.

Selain itu, ada ibadat yang mempunyai hubungan dengan sesama manusia seperti bersedekah, menjamu orang yang berbuka puasa dan lain-lain.

Allah SWT juga menggalakkan supaya orang beriman segera makan dan minum ketika berbuka puasa.

Pada masa yang sama Allah SWT turut menggesa supaya bersahur pada akhir malam sebelum menjelang waktu subuh.

Semuanya adalah sebahagian daripada ibadat puasa. Hakikatnya, ia membawa keberkatan yang dapat menguatkan spiritual dan fizikal apabila dilakukan dengan betul.

Spiritual dan fizikal yang kuat akan melahirkan azam serta menyegarkan pemikiran dan cita-cita. Luqman al-Hakim menasihati anaknya:

يَا بُنَيَّ إِذَا امْتَلَأَتِ اَلْمَعِدَّةُ نَامَتِ اَلْفِكْرَةُ وَخَرِسَتِ اَلْحِكْمَةُ وَقَعَدَتِ اَلْأَعْضَاءُ عَنِ الْعِبَادَةِ

“Wahai anak kesayanganku, perut yang dipenuhi makanan menyebabkan pemikiran tertidur, kebijaksanaan menjadi kelu dan melemahkan anggota badan untuk beribadat.”
(Ihya’ ‘Ulum al-Din, jld. 3, hlm. 82 & 84) – HARAKAHDAILY 26/4/2021

- Advertisement -