Perjalanan terakhir Badrin Zakaria

- Advertisement -

PERJALANAN akhir Allahyarham Badrin bin Zakaria berakhir di Maahad Tahfiz miliki kekandanya YB Razman yang juga Exco Kerajaan Perak. Sebelum dikebumikan jenazah beliau disolatkan dengan diimami anak Razman, Mohd Rifaat.

Hubungan dua beradik ini sangat rapat. Setiap kali pulang ke Kampung Luat, Razman lebih selesa tidur di rumah pusaka yang dijaga oleh adiknya itu walaupun beliau miliki rumah di Maahad Tahfiz yang diasaskan di kampung yang sama. ‘Biasanya Pak Teh akan tidur di sofa ruang tamu bersama kami setiap kali giliran program di Lenggong’ ujar Syahril Md Suki pegawai khas beliau.

- Advertisement -

Begitu keakraban dua beradik ini. Beberapa kali dimasukkan ke wad, Razman sentiasa mengambil peluang menziarahi adiknya. Beliau yang memang dikenali di kalangan ahli PAS sangat mementingkan ziarah orang sakit dan jenazah. Pantang dengar berita, beliau berusaha mencelah waktu. Apabila adiknya ditahan dan tidak sedarkan diri, beberapa kali beliau menziarahinya. Hari terakhir Sabtu 24 April, beliau dari pagi berada di hospital sebelum mengiringi balik ke rumah. Namun Tok In menghembuskan nafas terakhir kira-kira 6:20 petang Sabtu dalam perjalanan balik ke rumahnya di kampung Luat.

Hari ini beliau mengiringi doa untuk adik kesayangannya sebelum persemadian terakhir. Beliau mengimamkan solat jenazah di rumah mereka bersama adik-beradik sebelum di bawa ke Maahad Tahfiz. Di Maahad, Razman turut mengetuai bacaan tahlil diikuti sama Menteri Besar yang turut hadir di samping pimpinan PAS dan ahli jamaah yang hadir.

Hanya doa perpisahan agar ditempatkan Tok In dalam kalangan orang soleh. Doa yang dibaca seorang abang diaminkan jamaah mengharap kerahmatan Allah dan keberkatan Ramadan. Selamat kembali Tok In… Semoga Allah menerima segala amal kebaikannya. 

FAIRUZ HAFIIZH OTHMAN
Setiausaha Politik
Pesuruhjaya PAS Perak – HARAKAHDAILY 26/4/2021

- Advertisement -